Europa måste ta sig samman

Torsdag 3 september 2015

Vi har alla sett den. Bilden på den lille pojken som drunknat i Medelhavet, uppspolad på en strand. Den berör oss mer än tusen ord. Vi förstår också att de flesta som drunknar aldrig kommer på bild. Offren är många. Människor flyr för sina liv och för sin framtid, det hade vi också gjort i samma situation. Min egen mamma, nu 94, kom själv till Sverige som krigsflykting under dramatiska omständigheter.

Europa kan inte själv lösa krisens huvudproblem, kriget i Mellanöstern, men vi kan göra mer.

Vi kan hjälpa nödställda människor, både i närområdet och de på flykt. Tyvärr är alltför många länder i Europa alltför upptagna med sina egna problem för att vilja hjälpa andra.

Nu finns det samtidigt visst hopp. Förbundskansler Angela Merkel driver EU framför sig på ett starkt och målmedvetet sätt. Hon sätter nu tonen för EU:s agerande. Alla länder måste ta sitt ansvar och öppna sina hjärtan. EU måste sätta press på länder som t ex Ungern. Flera av våra egna grannländer borde också kunna göra mer.

Vi har skapat den Europeiska unionen för att lättare kunna lösa gemensamma utmaningar. Nu är det hög tid för unionen att agera. Det behövs mer av solidaritet och medmänsklighet och mindre av egoism. Det är dags för Europa att ta sig samman.

Liberala hälsningar,

Jan Björklund