Vi tar fram en ny karta över utanförskapet

Torsdag 14 december 2023

De senaste åren har utanförskapet växt. Det finns områden där var femte person är långtidsarbetslös och fast i ett bidragsberoende. Var tredje ung kille misslyckas i skolan i de mest socialt utsatta områdena.

Under den socialdemokratiska regeringen gjordes inte tillräckligt för att bryta nyrekryteringen och trycka tillbaka gängkriminaliteten. Därför kommer regeringen att ge SCB och Boverket i uppdrag att ta fram en lista över utanförskapsområden, så vi vet var problemen är som störst och var mest åtgärder behövs.

För att vända utvecklingen och bryta utanförskapet krävs tidiga och tydliga insatser. Det handlar om fler speciallärare, mer böcker och mindre skärmar, och att skolor som har tuffast förutsättningar har de bästa lärarna. Så tar vi ansvar för framtiden och ser till att skolan ger alla barn en möjlighet att klara sig i livet. Det skriver Liberalernas partiledare Johan Pehrson tillsammans med Fredrik Malm och Mauricio Rojas på Expressen debatt.