Valberedningens förslag till partistyrelse för Liberalerna

Måndag 23 oktober 2017

En enhällig valberedning har idag presenterat förslag till ny partistyrelse för Liberalerna. Valberedningen föreslår en partistyrelse med 24 ledamöter, varav sex personer är nya ledamöter. Utöver dessa ingår även partisekreteraren, Maria Arnholm, i partistyrelsen. Sedan tidigare har valberedningen presenterat förslag till partistyrelsens presidium.

– Det är glädjande att inför ett viktigt valår föreslå en partistyrelse med bred kompetens, god geografisk spridning och stor förnyelse. Vi föreslår en styrelse som har en mångfald av perspektiv i kombination med politisk erfarenhet och skicklighet, säger Olle Schmidt, ordförande i Liberalernas valberedning.

– Jag är stolt över att vi lyfter in flera kvinnor med viktiga uppdrag som bidrar med både erfarenhet och förnyelse. Vi i valberedningen har strävat efter en kompetent och jämställd styrelse och vi har lyckats mycket väl med detta, avslutar Olle Schmidt.

De nya ledamöterna som föreslås är:

Gulan Avci, Stockholm

Gulan är född 1977 i den turkiska delen av Kurdistan, men är bosatt i Sverige sedan 1982. Till yrket banktjänsteman men är sedan 2014 ordförande för Liberala kvinnor. Gulan är ledamot i Stockholms kommunfullmäktige och har tidigare varit riksdagsledamot från Stockholm.

Linnéa Darell, Linköping

Linnéa är född 1945 och är personaladministratör till yrket. Linnéa har varit både gruppledare och kommunalråd i Linköping samt även riksdagsledamot från Östergötland.

Emma Gröndahl, Laholm

Emma är född 1987 och har flerårig företagserfarenhet genom att ha grundat och drivit flera företag. Hon har också haft diverse kommunala och regionala uppdrag de senaste tolv åren. Jobbar idag som projektledare inom integrationsfrågor.

Anna-Lena Johansson, Sollentuna

Anna-Lena är född 1963 och är ordförande för Liberalerna i Stockholms län. Anna-Lena är också kommunalråd i Sollentuna. Anna-Lena är sjuksköterska till yrket, men har också drivit företag i cateringbranschen.

Mathias Karlsson, Oskarshamn

Mathias är född 1974 och arbetar som informatör och är gruppledare för Liberalerna i Oskarshamn. Mathias driver också företag inom eventbranschen.

Cecilia Wikström, Uppsala

Cecilia är född 1965 i Kalix, men bor sedan 80-talet i Uppsala. Cecilia är präst och har varit riksdagsledamot. Sedan 2009 är Cecilia ledamot i Europaparlamentet där hon är ledamot i utskottet för mänskliga fri- och rättigheter (LIBE), ordförande i Petitionsutskottet (PETI) och ordförande för utskottsordförandekonferensen (CCC).

Valberedningens förslag i sin helhet:

Partiordförande:
Jan Björklund, Stockholm

1:e vice ordförande:
Helene Odenjung, Göteborg

2:e vice ordförande:
Christer Nylander, Kristianstad (nyval)

Ledamöter:

Jonas Andersson, Partille

Gulan Avci, Stockholm (nyval)

Linnéa Darell, Linköping (nyval)

Lotta Edholm, Stockholm

Per-Åke Fredriksson, Gävle

Emma Gröndahl, Laholm (nyval)

Roger Haddad, Västerås

Robert Hannah, Göteborg

Anna-Lena Johansson, Sollentuna (nyval)

Mathias Karlsson, Oskarshamn (nyval)

Ulrika Landergren, Kungsbacka

Mats Persson, Lund

Carina Sándor, Skinnskatteberg

Anna Starbrink, Stockholm

Jens Sundström, Luleå

Anna Svalander, Borås

Maria Weimer, Uppsala

Ulrica Westerlund, Umeå

Ingeborg Wiksten, Sundsvall

Cecilia Wikström, Uppsala (nyval)

Anna Ågerfalk, Örebro

Utöver dessa ingår även partisekreteraren, Maria Arnholm, i partistyrelsen.

Valberedningens förslag till partistyrelse kommer att behandlas på Liberalernas landsmöte i Västerås den 17-19 november. Valberedningen har bestått av Olle Schmidt (ordförande), Linda Axäng, Hans Backman, Ann Catrine Fogelgren, Thomas Stääv, Ann-Katrin Åslund och Joakim Rönnbäck (LUF).