Satsning på välfärd och rättsväsende – så fördelas miljarderna

Under måndagen presenterade Liberalerna tillsammans med regeringen och Centerpartiet att vi tillför fem miljarder för att stärka välfärden. Nu offentliggörs hela listan på hur fördelningen ser ut mellan landets kommuner och regioner.

Tisdag 21 januari 2020

Liberalerna är nu med och gör en satsning där vi tillsammans med regeringen och Centerpartiet tillskjuter pengar till den svenska välfärden. Pengarna fördelas genom att 70 procent kommer att gå till kommunerna och 30 procent till regionerna.

– Vi har länge läst om hur många kommuner och regioner har gått på knäna. Det är därför ett välkommet och glädjande besked att vi kan stötta dem. För det är genom en bra och fungerande välfärd vi kan skapa ett möjligheternas land för alla, säger Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson i Liberalerna.

Mer pengar till rättsväsendet

Liberalerna tar även krafttag för att stärka det svenska rättsväsendet. Detta för att komma till bukt med den eskalerande gängkriminaliteten. Redan i höstbudgeten tillförde vi mer pengar till rättsväsendet, men flaggade för att det behövdes ännu mer pengar. I vårändringsbudgeten tillförs nu ytterligare 750 miljoner kronor.

– För oss i Liberalerna är det viktigt att möta de utmaningar som finns i dagens samhälle. Vi kan inte se på när gängkriminalitet, skjutningar och ungdomsrån har blivit vardag på många platser i Sverige. Därför är vi nöjda att kunna kunna ge rättsväsendet ett tillskott på 750 miljoner kronor, säger Persson.

Trots tillskottet ser Mats Persson att det måste göras mer.

– Vi kan inte tro att vi kan slå oss till ro för att vi tillfört mer pengar till rättsväsendet. Liberalerna kommer att fortsätta arbeta för en skärpt lagstiftning, men även för att Sverige inte ska ha några utsatta områden år 2030, avslutar Persson.

Se hela listan på hur pengarna fördelas mellan landets kommuner och regioner här.