Vit och svart hand visar upp två fingrar vardera, vilka symboliserar fred.

Ökad jämställdhet kräver ett maktskifte

Tisdag 8 mars 2022

S-regeringen har inte klarat av att vara Sveriges första feministiska regering. Ökad jämställdhet kräver ett maktskifte. Det skriver partiledare Nyamko Sabuni, barnrättspolitisk talesperson Juno Blom och jämställdhetspolitisk talesperson Gulan Avci idag på internationella kvinnodagen, på Sydsvenskans debattsida.

Den socialdemokratiska regeringen har trots åtta år med slogans och pressmeddelanden inte klarat av att vara Sveriges första feministiska regering. Liberalerna står redo att vända utvecklingen. En man tjänar en bra bit över tre miljoner kronor mer än en kvinna under ett helt yrkesliv. Gapet av kapitalinkomster mellan kvinnor och mäns kapitalinkomster ökar. Det är vanligare att kvinnor jobbar deltid än pappor som tar ut föräldraledighet. Det leder till lägre lön, mindre sparande och sämre pension för många kvinnor. På skyddade boenden sover varje år utsatta kvinnor och barn totalt 80 000 nätter på flykt. Andelen kvinnor som känner sig otrygga när de är ute sent i det egna bostadsområdet har stigit. Anmälningarna om hedersbrott ökar. Därtill är endast hälften av utrikes födda kvinnor i arbetsför ålder självförsörjande. De är utestängda från arbetsmarknaden och tvingas leva på bidrag istället för en egen lön.

Tre prioriterade områden för jämställdhetsarbetet i nästa regering:

Ökad handlingskraft mot sexuellt och hedersrelaterat våld.

Varje år är det omkring femton kvinnor som blir mördade av en nuvarande eller tidigare partner. Det är tyvärr bara toppen av ett isberg av våld mot kvinnor. När vi liberaler varnade för det hedersrelaterade våldet och förtrycket för över ett decennium sedan fick vi höra att det var rasism. Debatten har förändrats, men flickor och kvinnor behöver inte erkännanden om verkligheten, de behöver konkreta åtgärder. Offren måste få bättre skydd och stöd. De män som slår, hotar och kontrollerar kvinnor och döttrar måste vi straffa hårdare. Polisen behöver inrätta särskilda enheter mot brott med hedersmotiv. Vi ser också ett behov av att höja straffen för sexualbrott. Minimistraffet för våldtäkt har varit oförändrat sedan brottsbalken infördes 1962, nu behöver straffskalan uppdateras.

Jobb till utrikes födda kvinnor.

Under Socialdemokraternas regeringstid har arbetslösheten bland utrikes födda kvinnor ökat med 30 procent. När Magdalena Andersson blev finansminister 2014 arbetade utrikes födda kvinnor i lika hög grad som män – nu finns istället ett allvarligt sysselsättningsgap. För nästan oavsett hur man mäter står en sak klar: regeringen har misslyckats med integrationen och utrikes födda kvinnor har fått ta den största smällen för deras misslyckanden. Nyanlända ska mötas av höga förväntningar med närvarokrav i etableringsprocessen. Med öronmärkta månader i föräldraförsäkringen också på grundnivå och obligatorisk språkförskola för nyanlända barn från tre år kommer fler kvinnor etablera sig på arbetsmarknaden snabbare. Samtidigt föreslår vi generösa skattesänkningar som syftar till att det alltid ska vara lönsamt att arbeta – också för nyanlända kvinnor.

Gör de första 300 000 sparade kronor skattefria.

Män tjänade 2018 över hundra miljarder mer i kapitalinkomster än kvinnor. Var fjärde kvinna uppger att de inte har råd att lämna en relation om de skulle vilja. Jämställda löner och sparkapital ger frihet och makt till fler. Vi vill göra de första 300 000 sparade kronorna skattefria – istället för att genomföra de skattehöjningar som vänstersidan föreslår. Därtill vill vi utreda hur pensionen, precis som bilen och bostaden, ska ingå i bodelningen vid en skilsmässa.

Här kan du läsa artikeln i sin helhet.