När Ryssland använder energi som ett säkerhetspolitiskt verktyg

Då behvöer våra EU-grannar Svensk kärnkraft mer än någonsin

Söndag 5 juli 2015

Att stänga svensk kärnkraft i förtid samtidigt som Ryssland använder energi som ett säkerhetspolitiskt verktyg innebär risker. Energifrågorna tjänar på ett stärkt samarbete i EU, skriver FP-politikerna Jan Björklund och Maria Weimer.

I en tid då säkerheten i vårt närområde är sämre än på länge och energifrågor används som ett säkerhetspolitiskt instrument av Ryssland är det dumdristigt att i förtid stänga svenska kärnkraftverk. Vi måste lyfta blicken och se svensk energipolitik i ett större europeiskt och säkerhetspolitiskt sammanhang.

Men i den rödgröna regeringen tillåts Miljöpartiets dogmatiska kärnkraftsmotstånd styra. Regeringens politik innebär risker för klimatet och för jobben men också för Europas säkerhet. För ett år sedan ockuperade Ryssland Krim-halvön i Ukraina. Säkerheten i vårt närområde är sedan dess drastiskt försämrad. Den ryska militära aktiviteten i Östersjön ökar och tonläget mot Sverige och våra grannländer hårdnar. Vårt land, liksom våra nordiska grannländer, har utsatts för upprepade ryska kränkningar i luften och till sjöss.

Läs hela artikeln på SvD.se.