Mer el till den gröna omställningen

Lördag 21 oktober 2023

En av förutsättningarna för att Sverige ska nå hela vägen till nettonollutsläpp är att vi ersätter fossila bränslen med fossilfri el. Ett område med stor outnyttjad potential i Sverige är solkraft, som idag endast står för cirka en procent av elproduktionen. Därför presenterar vi liberaler nu vår solelsplan: Solsidan, skriver Johan Pehrson, partiledare, och Romina Pourmokhtari, ordförande i Liberalernas klimatkommitté, i en debattartikel i Dagens Industri.

Solsidan består av fem delar:

1. Bättre villkor för villapaneler. Genom att höja skattereduktionen för installation av solceller gör vi det smidigt att värna klimatet.
  2. Tillståndsprocesser ska förenklas för att uppmuntra industriella solparker och det behövs utbildas flersolcellsinstallatörer och tekniker.
  3. Återvinning av uttjänta paneler.Det behövsnya smarta lösningar för att kunna återvinna materialet som finns i solceller.  Sverige behöver därför satsa på  forskningen kring återvinning av solceller.
  4. En ny nationell solkraftsstrategi. Idag bygger Sverige solceller utan någon ordentlig strategi.Sverige harnationella strategier för vindkraft och vattenkraft, det är dags för solkraft.
  5. Skattefritt första fem åren. Straffskatten på el ska stegvis sänkas och under den perioden så ska människor som installerar solceller även kunna sälja sin el skattefritt de första fem åren.

Genom att göra dessa delar till verklighet så kan Sverige ta nästa steg mot att bli världens första fossilfria välfärdsland. Liberalerna gör det möjligt.