Liberalerna prioriterar jobb, skola och klimat

Fredag 1 oktober 2021

Det krävs en ny start för Sverige. Liberalerna presenterar idag sin budgetmotion för 2022 och lägger vikten vid jobb, skola och klimat.

Om Sverige ska återhämta sig från den värsta krisen i modern tid krävs det politik som prioriterar rätt. Liberalerna menar att det ska vara lönsamt att investera, arbeta och driva företag. Det kräver reformer som underlättar klimatomställningen och som gör att näringslivet växer, skriver Nyamko Sabuni och Mats Persson på Di Debatt.

• Fler i arbete. Den nuvarande regeringen nedmonterar arbetslinjen medan långtidsarbetslösheten når rekordnivåer. Liberalerna vill sänka skatten på arbete med 20 miljarder, vilket ger en vanlig låginkomsttagare 500 kr mer i månaden och leder till att fler kommer ut på arbetsmarknaden.
  • Ett växande näringsliv. Företagsamhet, innovationer, investeringar och entreprenörskap lägger grunden för ett starkt Sverige. Liberalerna vill därför göra det lättre att anställa genom att sänka arbetsgivaravgifter för småföretagare och sänka kunskapsskatter i form av FoU-avdrag och förbättrad expertskatt.
  • Stärkt egenmakt med fler som sparar. ISK-konton innebär en stärkt egenmakt för fler och är en attraktiv sparform som är enkel att använda och förstå. Liberalerna gör därför de första 300 000 kronorna skattefria för att uppmuntra till sparande. Denna reform sänker skatten på sparande för nästan 3 miljoner svenskar.

Läs hela artikeln här.

Liberalernas Budgetmotion 2022