Liberalerna kallar Advokatsamfundet till Justitieutskottet

Torsdag 9 juni 2022

Liberalerna kommer kalla Advokatsamfundets generalsekreterare Mia Edwall Insulander till justitieutskottet sedan två ex-advokater åtalats för en rad grova brott.

Advokaterna har fått förtroendet att hålla rent i sina led och gör de inte det måste hon förstå att vi vill ställa frågor om detta, säger Liberalernas partiledare Johan Pehrson till DN.

Nyligen rapporterade DN att två tidigare advokater åtalats för en rad grova brott såsom förberedelse till mord, grovt skyddande av brottsling och synnerligen grovt narkotikabrott. Liberalerna kallar nu Advokatsamfundets generalsekreterare till Justitieutskottet och menar att Advokatsamfundet sköter sin egen disciplinära verksamhet för slappt.

De har skärpt det något, men problemen har inte direkt minskat. Vi vill att generalsekreteraren berättar mer om vad man gjort och om man är nöjd från samfundets håll. Det vore rimligt med högre straffavgifter och att förstärka möjligheterna att återkalla advokattiteln för en viss tid, kanske även interimistiskt. Man måste också fråga henne om de tycker att det har blivit bättre när det numera bara behövs tre års praktik för att bli advokat i stället för fem år som det var tidigare, avslutar Johan Pehrson.

Här kan du läsa mer.