Låt polisen använda paintballkulor och vattenkanoner

Tisdag 19 april 2022

I helgen drabbades flera städer i Sverige av upplopp. Liberalernas partiledare Johan Pehrson beskriver händelserna som en orgie i tragik och idioti. Se Johan Pehrson kommentera upploppen här.

Johan Pehrson och Paulina Brandberg på Aftonbladet debatt

Johan Pehrson skriver också tillsammans med Paulina Brandberg, åklagare och rättspolitisk utredare för Liberalerna, om händelserna. Upploppen kan inte beskrivas som något annat än ett stort haveri. I ett demokratiskt land är det staten och ingen annan som har våldsmonopol. För att detta inte bara ska vara tomma ord krävs att vår poliskår har rätt verktyg och resurser för att kunna upprätthålla detta. Upploppen vi nu sett visar med förskräckande stor tydlighet att detta saknas. När våldsverkare i stora grupper attackerar våra poliser saknar de förutsättningar att få kontroll över situationen. I stället tvingas de att backa och se på medan otaliga polisbilar plundras, kapas och sätts i brand.

Pehrson och Brandberg menar att poliserna bör, de svåraste lägena, kunna använda så kallade avståndsvapen som vattenkanoner och paintball-liknande kulor med pepparspray, färg eller märk-dna för att stoppa våldsverkare och se till att de sedan kan lagföras.

Att ta tag i den uppkomna situationen innan den eskalerar ytterligare är en fråga om upprätthållande av vår demokrati. Få saker borde vara mer prioriterade.

Här kan du läsa hela artikeln.