Jan Björklund: Beklagar att Birgitta Ohlsson lämnar politiken

Lördag 16 september 2017

I går meddelade Birgitta Ohlsson att hon lämnar alla sina uppdrag inom Liberalerna. Det är en följd av att hon bestämt sig för att dra tillbaka sin kandidatur till partiledare.

Jag beklagar att Birgitta väljer att lämna politiken. Birgitta har alltid genomtänkta ideologiska åsikter och ett starkt engagemang. Hon har betytt mycket för vårt parti. Det har jag sagt många gånger tidigare och jag upprepade det igår kväll när Birgitta och jag hade kontakt. Men hon har fattat sitt beslut, och vi får såklart respektera det.

Jag vill tacka alla er som har sett till att diskussionerna i vårt parti sedan den 1 juni i stor utsträckning har förts med respekt och i god ton. Det hör till att en ledare i en demokratisk organisation kan och får utmanas. Sådana här personval kan bli onödigt polariserande i ett högt och hårt tonläge, men det uppfattar jag att det i huvudsak inte har blivit. Tack för att vi tillsammans har ansträngt oss för hantera det värdigt.

Jag tänker att vi nu tar oss lite tid till reflektion. Vi ska tillsammans gå in i ett valår. Jag känner ett starkt ansvar och ska göra vad jag kan för att vårt parti nu ska läka ihop. Jag vill att alla ska kunna känna lust och energi för att utveckla och prata vår politik. Frihet måste försvaras.

Liberala hälsningar,

Jan Björklund