Dags att stärka det svenska medborgarskapet

Tisdag 6 juni 2023

I dag firar vi Sveriges nationaldag och i samband med det välkomnas nya svenska medborgare i vår gemenskap under en medborgarskapsceremoni. Som ny svensk medborgare behöver man dock mer än ett svenskt pass och jordgubbstårta – man behöver en ärlig chans att bli en del av det svenska samhället.

Medborgarskapet är biljetten in i det svenska samhället och bör vara ett kvitto på att integrationen har fungerat och att man har blivit en del av det svenska samhället. Så är det inte idag.

Liberalerna har länge arbetat för att höja medborgarskapets status, till exempel med språkkrav för medborgarskap och medborgarskapsceremonier, för att fira att fler vill bli en del av vår gemenskap och förstår vad det innebär.

Idag kan man få sitt medborgarskapsdiplom utan att kunna läsa vad som står på det. Det är ett misslyckande för inkluderingstanken och integrationen. Liberalernas integrationspolitik har som mål att de som kommer till Sverige ska bli medborgare och fullt ut ingå i samhällsgemenskapen. Att kunna svenska språket är en nyckel till att bli en del av samhället, skaffa sig ett jobb och förverkliga sina drömmar.

I takt med att vi kräver mer av alla som vill bli svenska medborgare blir medborgarskapet ännu mer värt att fira. Att någon ansträngt sig för att lära sig vårt språk och hur den svenska demokratin fungerar är värt att uppmärksamma.

Därför föreslår Liberalerna:

• Inrätta svenska språkets dag. På samma sätt som vi firar andra betydelsefulla dagar, nationaldagen eller FN-dagen, borde vi fira alla de som lär sig det svenska språket.
  • Bättre medborgarskapsceremonier. Medborgarskapsceremonierna bör bli mer högtidliga. De som blir medborgare bör därför få en medborgarskapsmedalj i samband med ceremonin.
  • Personligt medborgarskapssamtal. Förutom krav på kunskaper i svenska och om det svenska samhället, anser Liberalerna att ansökan om medborgarskap ska inkludera ett personligt möte – ett medborgarskapssamtal. Samtalet syftar till att förklara och diskutera vad det svenska medborgarskapet innebär och vilka rättigheter och skyldigheter det medför.

Liberalerna vill välkomna fler nya svenska medborgare till den svenska gemenskapen. Det är värt att fira en dag som nationaldagen.