Åtgärder mot extremism och terrorism

Onsdag 7 juni 2017

Liberalerna har tillsammans med övriga Allianspartier och regeringen kommit överens om nya åtgärder mot extremism och terrorism. I samtalen har Liberalerna har drivit på för en ändrad sekretesslag för att Säpo lättare ska kunna delge information om misstänkta terrorister med svenska kommuner. Liberalerna har fått igenom att det tillsätts en ny utredning för att stoppa offentliga bidrag till organisationer som sprider våldsbejakande budskap eller bjuder in hatpredikanter.

Roger Haddad, Liberalernas rättspolitiska talesperson, har representerat partiet i överläggningarna med regeringen. Han är nöjd med dagens överenskommelse, men konstaterar att det krävs fler åtgärder mot extremism och terrorism.

– Sverige har problem med radikalisering och inhemsk extremism. Dagens överenskommelse öppnar för fler insatser för att förebygga och förhindra radikaliseringen, extremism och terror. Men det räcker tyvärr inte. Vi vill att alla IS-återvändare utreds direkt när de återvänder och förenkla regelverket för att dra in pass vid misstanke om terrorresa, säger Roger Haddad.

Läs överenskommelsen här.