Malin Danielsson

Övriga uppdrag

Riksdagsledamot för Stockholms län

Ledamot i arbetsmarknadsutskottet

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund.
Liberal, feminist och mamma. Född och uppvuxen i Halmstad. Huddingebo sedan 20 år tillbaka. Obotlig optimist som bryr mig om de som inte har samma frihet och möjligheter som jag har.

Varför engagerade du dig politiskt?
Jag har alltid varit engagerad men tog klivet och blev medlem i Liberalerna när jag väntade mitt första barn eftersom jag vill vara med och påverka så att han och alla andra barn skulle få en bra skolgång.

Hur ska vi göra för att Sverige ska bli möjligheternas land?
Människor som känner frihet och framtidstro skapar sina egna möjligheter. Vi måste frigöra den kraften hos fler genom bra utbildning, möjlighet att börja om när man förlorat jobbet eller något annat gått snett och ett politiskt ledarskap som visar att klimatkrisen går att lösa och att framtiden alltid är ljusare.

Vilken är den största politiska utmaningen som Sverige står inför kopplat till ditt område?
Arbetslösheten är den största utmaningen och framförallt måste vi bryta negativa spiraler. För ett barn som aldrig ser sina föräldrar gå till jobbet är det lätt att tron på framtiden sviktar. Därför är det viktigt att fler kan få känna stoltheten det innebär att ha ett jobb och kunna försörja sig själv och sin familj.

Vilka yrken har du provat på?
Servitris, städare, kanslichef, kommunikatör, kommunalråd och många fler.

Sociala Medier

• Följ på:

”Vi håller på att få ett system som är byggt för två personer, samhället bygger på parrelationer.” Oroväckande utveckling där en icke- fungerande bostadsmarknad och ekonomisk ojämställdhet som begränsar individers frihet att leva som de vill #bopol

...https://www.dn.se/ekonomi/ekonomin-stoppar-kvinnor-fran-att-ta-ut-skilsmassa/

”Vi håller på att få ett system som är byggt för två personer, samhället bygger på parrelationer. Att klara ett bostadsköp på en vuxen, det är systemet inte byggt för och det kan man verkligen ifrågasätta, säger Claudia Wörmann.”

Dagens måsteläsning om hur ...bostadsmarknaden och inkomster påverkar jämställdheten. Missa inte Sanna Ericsson intressanta och skrämmande studie mot slutet av artikeln som bla visar att ”kvinnor vars ekonomi förbättras löper större risk att utsättas för våld”.

Image for shared link
Ekonomin stoppar kvinnor från att ta ut skilsmässa - DN.SE

Brist på pengar kan hindra jakten på lycka, men mer pengar kan också skapa elände, visar forskning på ekonomi och relationer.

www.dn.se

Det borde inte kunna hända i ett land i fred. Att människor utan hänsyn öppnar eld och två små lekande barn i närheten skadas.

Det är så respektlöst mot Visättraborna. Mot alla de barn jag träffat i Visättra genom åren som kämpat sig genom skolan och byggt sig en bra ...framtid. Mot föräldrarna som arbetar och sliter för att göra rätt för sig. Mot skolan i området som gjort ett fantastiskt jobb för öka trygghet, framtidstro och skolresultat.

Jag hoppas verkligen att de som ligger bakom detta straffas för sitt brott och att konsekvenserna av deras brott får dem att skämmas och ägna resten av sitt liv till att gottgöra det samhälle de nu förstör för.

Image for shared link
Skottlossning i Flemingsberg – två barn till sjukhus och flera gripna - DN.SE

Flera vittnen har larmat polisen om en skottlossning i Flemingsberg. Polisen har gripit flera personer. Två personer har förts till sjukhus.

www.dn.se

...

Våra politiker

Här hittar du information om Liberalernas politiker