Senaste nytt

Solnedgång i Rosengård.

Förortslyftet

Hela Sverige ska vara möjligheternas land. Då kan vi inte ha områden där människors vardag och livschanser begränsas som de gör i de 60 utsatta områdena från Malmö och Rosengård i söder till Borlänge och Tjärna ängar i norr. Därför behövs förortslyftet – en plan för att vända utvecklingen i Sveriges utsatta områden fram till år 2030.

DÄRFÖR ÄR JAG LIBERAL

Jag är med i Liberalerna för synen på människans villkorslösa rätt till frihet och den starka övertygelsen om att aldrig acceptera att någon står utanför samhället. Därför är tillgång till en levande arbetsmarknad och utbildningsmöjligheter är grunden. Jag är också med i Liberalerna för den starka strävan att motverka social splittring. Jag vill se ett samhälle som gör upp med alla former av kompromissande med extrema krafter som splittrar samhället och fråntar enskilda sin rätt att forma sitt egna liv. När vi har gjort upp med dessa krafter, är jag övertygad om att vi kan skapa ett Sverige som möjliggör frihet för alla landets invånare.

Sociala medier

• Följ på:

När Liberalerna 2004 släppte Utanförskapets karta var det en orosanmälan över utvecklingen i Sveriges utsatta områden. Den gången var det den politiska kedjan som brast. Åtgärder sattes inte in. Andra partier tystade ner frågan eller insåg inte dess fulla betydelse för Sveriges ...framtid.

Debattkulturen att brunsmeta politiska motståndare som föreslår reformer för att motverka utanförskapet måste få ett slut. Att vinna enkla politiska poänger genom brunmålning förstör förutsättningen för en bra debatt om de stora problem som Sverige måste hantera.

Liberalerna har presenterat en nationell plan, Förortslyftet, för att bryta utanförskapet. Det är det mest genomarbetade integrationsprogram som någonsin har tagits fram i Sverige. Programmet innehåller reformer med fokus på språk, arbete, trygghet och jämställdhet.

Vi behöver en ny start för Sverige, med en liberal och borgerlig regering som är beslutsam att genomföra denna plan.

S vill inte svara så jag svarar: Ja det är ett misslyckande för regeringens arbetsmarknadspolitik att Sverige nu har en rekordhög långtidsarbetslöshet, snart är vi uppe i 200000 där lejonparten har varit utan arbete i över två år. @lordagsintervju. #svpol

Smittan ökar och drabbar återigen äldreboenden pga ovaccinerad personal. Den som inte vaccinerar sig kan inte räkna med att få komma till jobbet och smitta utsatta människor. Får inte hända igen att äldres frihet tas ifrån dem och många dör. Det är ovärdigt hur äldre behandlas!