Se alla

På lätt svenska

Här kan du läsa mer om vad Liberalerna vill på lätt svenska.

Liberalernas politik bygger på socialliberalism
Socialliberalism betyder
att marknaden och ekonomin ska vara fri
men att staten ska finnas
som ett skyddsnät för sjuka, fattiga eller arbetslösa.
 

Liberalerna jobbar för:

Skola och kunskap
Liberalerna tycker att en bra skola 
är det viktigaste som finns.
En bra skola ger alla samma chanser i livet.

Individens frihet

Du ska få leva som du vill, 
tycka vad du vill och älska vem du vill.

Individens ansvar

Frihet handlar också om att ta ansvar 
för sina handlingar och för andra.

Alla människors lika värde

Ingen människa ska diskrimineras 
på grund av kön, ursprung eller vem man är.
 

Skola och utbildning 

Vi tycker att skolan är mycket viktig. Barn som går i skolan idag
är de som ska ta ansvar för Sverige i framtiden.
 

Därför vill ha:

-Mindre klasser med max 20 elever per klass
 
– Fler böcker till varje elev
 
– Läraren ska bestämma i klassrummet
 
– Lugn och ro så att elever kan tänka
 
– Lärare med bra utbildning
 
– Stöd till elever som behöver hjälp
 
– Utmaningar till elever som vill lära sig snabbare

Sänkt skatt 

Du ska få behålla mer av din lön.
Liberalerna vill sänka skatten.
Det ska löna sig att spara.
Vi vill också göra det enklare
att starta och driva företag.

Simona Mohamsson

Liberalernas partiledare är Simona Mohamsson.

Hon är 31 år och kommer från Hisingen.

Simona arbetar med politik för att hon älskar Sverige

och tror på en förändring.

Frihet i vardagen.

Läs mer om liberal politik här