Se alla
Simona Mohamssons tal i Almedalen 2026

Simona Mohamssons tal i Almedalen 2026

Tisdag 23 juni 2026

Se livesändningen längst ner på sidan


Det talade ordet gäller

Kära vänner! Almedalsbesökare!

Idag vill jag prata om ett Sverige som vill mer.

Vårt land sitter på en enorm kraft som stavas dig och mig.

Vi är möjligheternas land.

Titta bara på Åhléns VD Ayad Al Saffar som kom hit som flykting. Och gick från torghandeln till styrelserummet.

Eller Daniel Ek, som växte upp med en ensamstående mamma i förorten. Och nu är en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer.

Och det är i Sverige en tjej kan växa upp i lilla Överlida. Med föräldrar från Libanon och bli utbildningsminister i Sveriges regering.

Detta är bara möjligt i ett land där ingen hålls tillbaka.

I ett Sverige där människor vill mer.

I klassrummet. På fabriksgolvet. I labbsalen. På universitetet.

Allt det här visar liberalens plikt – att riva dom hinder som står i din väg. Och stå på din sida när du motbevisar alla som har tvivlat på dig.

Det finns så många människor som går för så mycket mer än vad de får möjlighet att visa.

Jag vill att vi ska vara ett land där politiken kliver tillbaka mer där myndigheter och kommuner mest krånglar till det.

Med lägre skatter och färre förbudsskyltar.

Och kalla mig folkpartist, men jag vill också att vi ska vara ett land där politiken kliver fram mer när livet krånglar till.

Med mer skola! Mer integration! Mer funktionsrätt! Mer förskola! Mer vård! Mer jämställdhet!

Mer hjärta för den som hamnat snett, eller behöver en hjälpande hand!

Almedalsbesökare. Jag vill mer. Och jag vet att många av er vill mer.

Mer än i dag. Mer så att fler ges chansen att visa vad de går för!

***

Tack!

Länge ville politiker i Sverige mindre än i dag. En massa år där politiker pratade om att förvalta olika saker som de var.

Med politiska samarbeten som de var. Med en problembeskrivning som den var och som den alltid hade varit.

Men problemen var inte som de alltid hade varit.

Och väljarna gav inte stöd åt politikers samarbeten som de var.

Och det räckte inte till att förvalta olika saker som de var.

I Sverige sköts det mer än i våra grannländer. Elen var dyrare än i våra grannländer.

Sverige stod mer ensamt och sämre försvarat än våra grannländer.

Och så där kan jag fortsätta.

Och Socialdemokraterna – de kunde inte hantera problemen.

Deras budgetar föll. Deras ministrar sa att våldet inte skulle drabba oskyldiga.

Johan Pehrson som sitter här framme hade en massa förslag! Skärp straffen! Ge polisen mer verktyg! Ta gängens lyxprylar! Stötta barnen! Satsa på skolan!

Men Socialdemokraterna lyssnade inte.

Vi liberaler behövde ändra politiken från vad den var. Och med de andra blågula partierna har vi nu satt Sverige på rätt kurs.

Titta bara på hur vi har gett polisen verktyg att halvera skjutningarna – och trycka tillbaka gängen som satt skräck i hela bostadskvarter.

Det är därför jag träffar Jimmie, Ebba och Ulf nästan oftare än min familj. Och det är därför våra förhandlingar ofta blir riktigt hårda.

För att Liberalerna ska få igenom politik som gör din vardag tryggare och friare.

Länge kände jag mig tveksam till det här samarbetet.

Det krävdes en omprövning från mig och andra för att ta in hur mycket energi vi måste lägga på andra politiska frågor än förr.

Och att vi måste samarbeta med andra politiker än förr.

Samhällsproblemen har förändrats. Och partier har förändrats.

Det har behövts ett lag med liberaler, sverigedemokrater, moderater och kristdemokrater. Och det har behövts en majoritet för en regering med Gunnar Strömmer som justitieminister.

Sverige behövde mer. Sverige behövde liberal politik för hårda straff och tidiga insatser. Inte samma politik som vanligt.

***

Visby!

Det är tufft nu för högersidan – men det är i underläge som riktig styrka visas.

För de svenska herrarna ger ju inte upp efter en förlust i Houston – nu fokuserar de framåt på nästa match.

Vi ska också fokusera framåt.

Vi fick väljarnas förtroende för 4 år sedan för att vi hade svaren på 2022 års problem.

Sverige var i akut behov av maktskifte för att trycka tillbaka gängbrottsligheten, inflationen och energikrisen.

För att vinna svenska folkets stöd i höst måste vi nu ha svaren på 2026 års problem.

Och svenska folket vill ha mer än trygghet på gatan och ordning på bränslepriserna.

När jag knackar dörr i Bromma och Genarp hör jag:

Vi vill ha en bra skola för barnen.

Mindre klasser och lärare som har tid till varje elev.

Vård i tid för tonåringen som mår dåligt eller pappa som behöver opereras.

En trygg omsorg för mormor och morfar.

Sverige behöver en höger som visar att välfärden är minst lika viktig som tryggheten på gatan.

Det behövs ett liberalt parti som både vill sänka skatten och satsa på skolan.

Stärka ätstörningsvården och låsa in farliga män.

Försvara pappamånaderna och utöka RUT.

För en politik där ingen lämnas efter – och ingen hålls tillbaka.

En politik för dig som vill mer.

***

“Skolan kändes som ett fängelse men nu är det roligare att gå till skolan”.

Det sa 10-årige Vincent när han precis börjat…

…i högstadiet.

Vincent ville mer, men på sin tidigare skola blev han snabbt uttråkad när utmaningarna uteblev.

Tack vare föräldrar som kämpade mot byråkrater och huvudmän fick han chansen att visa vad han går för och flyttades upp tre årskurser.

Skolan var inte längre ett fängelse. Utan en plats för kunskap och lärande.

Vincent är bara ett av många exempel på vad som är möjligt när ingen hålls tillbaka.  

Men tyvärr tillhör han en grupp elever som inte alltid kommer till sin fulla rätt i dagens skola. 

De hålls tillbaka i sin kunskapsutveckling, trots att de vill och kan så mycket mer. 

Jag har själv träffat både lärare och föräldrar som vittnar om barn som känner sig uttråkade när de inte får lära sig mer. 

Istället får de sitta vid skolbänken och dagdrömma sig bort. 

Eller så får de hjälpa klasskamraterna med matteövningar som de redan gjort och tröttnat på. 

I de värsta fallen blir barnet hemmasittare eller börjar stöka i klassrummet i jakten på bekräftelse.   

Ett Sverige där ingen hålls tillbaka måste också göra rätt i skolan.

Jag tänker på plugghästen! Bokmalen! Arbetsmyran! 

En rättvis skola stöttar inte bara barnet som halkar efter i undervisningen. En rättvis skola ger också den ambitiösa eleven nya utmaningar. 

Och här går en tydlig ideologisk skillnad mellan liberaler och Socialdemokraterna. 

När en socialdemokrat säger att alla ska med betyder det att alla elever ska sitta i ett och samma klassrum. 

Oavsett vilken kunskapsnivå eleverna är på. Och oavsett vilket behov eller utmaningar eleverna behöver. 

Det är inte rättvist mot någon. Och det håller alla tillbaka, i sann socialdemokratisk anda. 

Det är socialdemokratiska för inkludering. Men i praktiken exkluderar den istället. 

Vad ska egentligen stå på tavlan i ett klassrum där en elev kämpar med multiplikationstabellen och en annan elev är redo att ta sig an potenslagarna?

Mitt svar är spetsutbildning för eleven som nått långt i matematiken och hjälpklass för klasskamraten som behöver mer stöd av specialläraren. 

Det är inkludering på riktigt. 

Och jag säger:

Det är dags för plugghästarnas revansch! Det är dags för en skola som inte håller någon tillbaka! En rättvis kunskapsskola för alla! 

***

Kära Almedalsvänner!

Låt mig ta med er till ett hem i Liberalernas Sverige, när vi fått vara med att bestämma i 4 år till.

Till en familj som lever efter de 3 V:na: Villa, volvo och vovve.

På kylskåpet i köket står veckoschemat. 

Efter jobbet på måndag har mamma Malin tid åt barnens fotbollsträning, för att familjen har råd med mer RUT.  

Och detta trots att hon bokat in sig för fler pass på sjukhuset, för att skattesänkningarna gjort det lönsamt att jobba. 

Pappa Erik jobbar också på men ska iväg på utvecklingssamtal på tisdag eftermiddag, för att föräldrar nu får betald ledighet för viktiga skolaktiviteter. 

På fredagen står det i versaler: Semester! Med skattesänkningar på sparande har familjen fått ihop det till charterresan som dom längtat efter. 

***

För excel-knackande moderater handlar ekonomin mest om jobb – för Sveriges bästa. 

För avundsjuka socialdemokrater handlar det mest om att ta från de som jobbar hårt – för att betala för Vänsterpartiets dyra vallöften. 

För mig handlar det om någonting annat.  

För mig handlar ekonomi om att du ska få utrymmet att göra det du tycker är bäst.  Det handlar om att du ska öka din livskvalitet. Att du ska ha råd och makten över din egen tid!

Det är därför jag vill sänka skatten på jobb, sparande och företagande! 

Så att du får möjlighet att spara till en buffert för tuffa tider. 

Jobba dig fram så att du har råd till villan du drömt om. 

Eller få möjligheten att få ditt företag att lyfta och anställa nya medarbetare.

Ibland kallas det lite slängigt för plånboksfrågor. Men jag kallar det frihet. Frihet för dig.

***

Detta står i raka motsatsen till Socialdemokraternas Sverige, om de får styra i 4 år med sitt socialistiska block. 

På samma kylskåp i familjens kök ser det annorlunda ut. 

När Malin och Erik kommer hem ska det skuras golv och putsas fönster. RUT har nämligen avskaffats av finansminister Nooshi Dadgostar.

Familjen stressar iväg till barnens fotbollsträning.  

Det blir ingen bilskjuts till idrottsplatsen eftersom energiminister Daniel Helldén har höjt skatten på drivmedel. 

Men de kan väl köra en elbil? Nej, det är inte aktuellt för klimatminister Amanda Lind har stoppat stabil el från kärnkraften. 

Den där charterresan då? 

Den är en dröm långt bort. När lönen trillat in slår de rödgröna skatterna till. Jag nämnde ju finansminister Dadgostar.

Höjda skatter på jobb. Höjda skatter på sparande. Höjd fastighetsskatt. 

När bolåneräntan ska betalas upptäcker de ett nytt påhitt signerat statsminister Magdalena Andersson: en ny bolåneskatt. 

Det är en vardag där varken tiden eller lönen räcker till.

Men då kanske nån invänder: vad hände med Centerpartiets skattesänkningar? 

Ja, det blev inte av. 

Svenska företagare kan räkna. Borgerliga väljare kan räkna. Och ni Almedalsvänner kan definitivt räkna – 3 vänsterpartier är fler än ett centerparti! 

***

Valet i höst handlar om de här alternativen. 

Men det handlar också om vilket land vi vill vara. 

Ska vi vara ett land som fortsätter att förknippas med framgång, företagande och uppfinningsrikedom? 

För när folk utomlands tänker på Sverige – ja då tänker de idag på:

Att Zara Larsson bara är ett klick bort på Spotify. H&M:s senaste klädkollektion. Klimatsmarta bolag. Nya tv-spel som toppar säljlistorna. 

Och folk tänker på IKEA. Som fortsätter leverera hårda prövningar för varje nytt par som flyttar in tillsammans – de där möblerna monteras inte av sig själva. 

Men detta riskerar att bli ett minne blott. Ett bortglömt kapitel i berättelsen om Sverige. 

Risken är att Sverige kommer jaga bort entreprenörer och företag som skapar jobb om Nooshi Dadgostar får följa sitt recept med företagsfientliga skatter. 

***

Jag vill mer för Sverige. Jag vill inte att någon ska hållas tillbaka. 

Varken för paret Malin och Erik. Företagaren som tar steget och startar eget. Eller forskaren som utvecklar framtidens medicin.  

Då behövs mer tillväxt och entreprenörskap. Och kanske till och med att fler blir miljardärer på kuppen.

För med mer tillväxt blir det mer välfärd. Mer satsningar på äldreomsorgen, skolan och sjukvården!

I dag presenterar jag därför ett nytt löfte:

Jag vill att Sverige ska vara smartast i Europa. 

När andra partier säger att vi ska bli rikast i EU – vill jag mer. 

Vi är en kunskapsekonomi och det måste märkas!

Det måste märkas i klassrummet  – med fler spetsutbildningar i natur och teknik. 

Det måste märkas på våra universitet – med mer världsledande forskning.

Och det måste märkas mer i din plånbok om du utbildar dig. 

Om du utbildar dig till ingenjör. Läkare. Jurist. IT-utvecklare.  

Därför ska vi skrota straffskatten på utbildning! Den statliga inkomstskatten måste sänkas senast vid årsskiftet!

Det måste bli hälften kvar av varje löneökning! Minst! 

Och storleken på det skattefria sparandet öka.

För att stärka handeln med Europa måste också euron införas. 

Och vi ska bygga klimatsmart kärnkraft som producerar el året om.

En politik för mer tillväxt, kunskap och välfärd.

Det är receptet för ett rikare och smartare Sverige.

Vi kan sänka skatten. Vi kan satsa på välfärden, från skolan till assistansen. 

Då behövs politiker från ett modernt liberalt parti!  

För ett Sverige där ingen hålls tillbaka! Där vi bekämpar fattigdom, och inte rikedom!

***

Vänner!

Friheten känns som mest nu på sommaren.

När du är ute och grillar med familjen.

Tar en sen kväll på stan med vännerna. 

Vandrar genom Sveriges vackra natur.

Men det är också på sommaren som de små ofriheterna i vardagen ibland blir som tydligast. 

Varför ska du behöva lyssna på en föreläsning för att få köpa en flaska gin från det lokala bränneriet?

Varför går det inte att få en öl till burgaren från foodtrucken?

Och visst vore det trevligt med en brygga vid sommarstugan. Men varför är det så förbaskat svårt att få bygga den? 

På punkt efter punkt behandlar politiken vuxna människor som omyndiga. 

Krångliga regler sätter onödiga gränser för folks husdrömmar. Eller företagaren som vill växa och anställa nya medarbetare.

Omoderna lagar stryper nöjeslivet för den som vill ta helg efter en jobbig arbetsvecka. 

Det är politikens uppgift att skydda din frihet. 

Staten ska vara stark i kampen mot kriminella. För att garantera en rättvis skola för alla barn i hela landet. Och att mamma och lillebrorsan ska få vård i tid. 

Det är inte politikens uppgift att krångla till ditt liv.  

Vi liberaler vill istället öka friheten i din vardag. 

Till dig som vill ha ett vuxet parti som gör sitt – så att du kan göra ditt. Liberalerna kämpar – för din frihet. 

***

Almedalsvänner!

Liberalerna är lika självklara för en borgerlig regering som katedern i klassrummet. 

Sillen på midsommar.

Eller ölen till fotbollen. 

Vi är faktiskt garanten för en borgerlig regering. 

Titta tillbaka så ser du att vi har behövts för varje borgerlig regering i modern tid. 

Så till dig som gillar sänkta skatter och mindre klasser för barnen – välj Liberalerna i höst. 

Till dig som gillar vad det blågula samarbetet gjort för Sverige och vill mer– välj Liberalerna i höst. 

Till dig som tycker att regeringen gjort ett bra jobb med att halvera skjutningarna och tycker att det är dags att satsa mer på kulturen och jämställdheten – välj Liberalerna i höst. 

Till dig som är liberal men röstat på Centerpartiet tidigare. Låna ut din röst till mig så lovar jag att sätta stopp för en regering med Nooshi Dadgostar.

Företagare eller HBTQ-vän. Skolväljare eller utrikesnörd, den 13 september kommer vi ha bevisat att vi vill mer än Elisabeth Thand Ringqvist. Och att Liberalerna vill mer än hela vänsterblocket tillsammans. 

Till alla er som vill ha mer frihet i vardagen. Liberalerna är partiet för er.

Så på valdagen – välj storleken L istället för M. 

Vi tar ansvar – för din frihet. För ett land där ingen hålls tillbaka! Ett land där vi vill mer!

Tack Visby!

 

Livesändning: Simona Mohamssons tal i Almedalen 2026

Livesändning: Simona Mohamssons tal i Almedalen 2026