Nu genomförs den största reformen av A-kassan på 40 år

Onsdag 14 februari 2024

Vem som helst kan bli av med jobbet och då ska A-kassan ge trygghet. Men det finns vissa problem med dagens A-kassa och för att förbättra den behövs reformer på ett par områden. Idag presenterade Liberalerna tillsammans med samarbetspartierna den största reformen av A-kassan på 40 år. Fler behöver inkluderas om vi ska bryta långtidsarbetslösheten. Liberalerna står upp för arbetslinjen.

Idag kan den som kvalificerar sig till A-kassa efter hundra dagar få 22 000 kronor i månaden. Den ersättningsnivån fortsätter att gälla även när A-kassan tagit slut och man går in i aktivitetsstödet. Det innebär i praktiken att man år efter år kan behålla en ganska hög ersättning. För att öka incitamenten att söka nya jobb behövs en tydlig nedtrappning av ersättningen för den som varit arbetslös under lång tid.

Dessutom kan det idag finnas personer som inte kvalificerar sig till A-kassan eftersom de arbetat för få timmar. Vi anser att fler ska ha en trygghet när man blir av med jobbet, till exempel ett cykelbud som jobbat i fyra månader men som tagit många pass. Idag omfattas inte den personen, men det gör den med vår reform.