MATS PERSSON: Det behövs fler åtgärder för att värna svenska jobb och företagen

Fredag 3 april 2020

Coronakrisen har slagit hårt mot svenska jobb och företag. För att värna jobb, företag och undvika massarbetslöshet måste politiken göra mer. Det var Mats Perssons besked under fredagen presskonferens där han kommenterade coronakrisens påverkan på Sverige.

Världsekonomin har påverkats kraftigt av coronakrisen. Både från USA och Kina kommer oroande siffror på den ekonomiska utvecklingen. Från Sverige rapporterar Svenskt Näringsliv att över 50 procent av företagen riskerar att gå i konkurs utan nya åtgärder eller kapitaltillskott från staten. Även intäkterna minskar drastiskt för våra företag där handeln rapporter om minskade intäkter på mellan 50 och 75 procent under mars månad.

– Vi befinner oss i ett allvarligt läge som riskerar att innebära en djup och utdragen nedgång i den svenska ekonomin. Det behövs fler åtgärder för att värna jobb, företag och för att undvika massarbetslösheten. Politiken måste göra mer för att sänka företagens kostnader och Liberalerna utesluter i detta läge inga åtgärder, säger Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna.

I Sverige ligger mycket av fokuset på att platta ut smittspridningskurvan. Liberalerna vill att samma mål även ska vara gällande kring ekonomin.

– Nu behöver vi agera kraftfullt och snabbt för att bekämpa den stundande ekonomiska krisen. Vi får inte vara rädda för att göra åtgärder som är kostsamma nu, men som minskar risken för kostsamma åtgärder imorgon, säger Mats Persson i en avslutande kommentar.