Lina Nordquist ny gruppledare för L i riksdagen

Fredag 21 oktober 2022

Liberalerna har utsett Lina Nordquist, riksdagsledamot från Uppsala, till ny gruppledare för partiet i riksdagen. Samtidigt utses Louise Eklund, riksdagsledamot från Skåne, till vice gruppledare.

– Glastak behöver röjas undan. Skyddsnät ska stärkas. Tillsammans ska vi liberala ledamöter ge slit och hjärta för att vårt land ska vara friare när vi lämnar våra uppdrag, än när vi tillträdde. Det är ett fint förtroende att få leda det arbetet, säger Lina Nordquist.

Lina Nordquist ersätter Mats Persson som blivit utbildningsminister i den nya regeringen. Liberalernas partiledare Johan Pehrson kommenterar utnämningarna.

– Riksdagen kommer vara en central arena för liberala reformambitioner denna mandatperiod. Därför är det glädjande att Liberalernas riksdagsgrupp får Lina Nordquist som gruppledare och Louise Eklund som vice gruppledare. Jag ser fram emot ett nära samarbete där vi steg för steg bidrar till att Sverige får mer frihet och flera möjligheter, säger partiledare Johan Pehrson.

Fakta om Lina Nordquist
Lina Nordquist är riksdagsledamot för Liberalerna sedan 2018 och partiets sjukvårdspolitiska talesperson. Hon är uppvuxen i Hälsingland, har en apotekar- och en medicine doktorsexamen från Uppsala universitet och är även docent i fysiologi vid samma universitet.

Fakta om Louise Eklund
Louise Eklund är ny i riksdagen sedan valet i september och sitter i näringsutskottet. Hon är 43 år uppväxt på den skånska sydkusten, men bor numera i Malmö. Eklund är utbildad vid Oxford University och har en doktorsexamen i historia. Under föregående mandatperiod var hon liberalt regionråd i Skåne.