Karin Karlsbro (L): Utan kärnkraft står EU chanslöst inför ett klimatnödläge

Torsdag 28 november 2019

“EU kan inte utlysa klimatnödläge och i samma andetag förespråka att fasa ut ett av våra främsta verktyg för att rädda klimatet”, skriver Liberalernas Europaparlamentariker Karin Karlsbro i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag.

Europaparlamentet fattar idag beslut om att parlamentet ska utlysa klimatnödläge och om ställningstaganden inför klimattoppmötet COP25 i Madrid i nästa vecka. Bland annat föreslås att EU ska förespråka en total utfasning av kärnkraft. Karin Karlsbro vänder sig helt mot förslaget och vill tvärtemot att EU ska inta en mer positiv inställning till kärnkraft.

“En omställning till fossilfritt utan kärnkraft som en del av en energimix är i princip omöjligt. Omröstningarna om klimatet idag blir framförallt ett lackmustest på vem som är mest lösningsorienterad. Kärnkraftsmotståndare är inte lösningsorienterade”, säger Karlsbro.

Inför dagens omröstning är Karlsbro med och driver ett ändringsförslag om att EU ska förespråka kärnkraft som en del av lösningen på klimatkrisen.

“EU ska inte bygga kärnkraftverk, men det är viktigt att frågan diskuteras på EU-nivå. Liberalerna anser att EU istället för att demonisera kärnkraft bör fokusera på stötta medlemsländer med forskning och utveckling för att kärnkraften ska bli ännu mer säker och effektiv”, menar Karlsbro.

Omröstningarna äger rum i Europaparlamentet i Strasbourg idag kl 12.00.