Karin Karlsbro (L) föreslås till liberal toppkandidat

Torsdag 28 mars 2019

Karin Karlsbro

Liberalernas valberedning föreslår enhälligt Karin Karlsbro till förstanamn på Liberalernas lista inför Europaparlamentsvalet den 26 maj.

– Karin Karlsbro har en bred kompetens, lång politisk bakgrund, ett grundmurat liberalt engagemang och ett stort stöd i partiet. Hon har erfarenheter från politikens alla nivåer, som ordförande i Liberala ungdomsförbundet, stabschef åt integrationsministern Nyamko Sabuni och som kommunpolitiker, säger valberedningens ordförande Olle Schmidt.

–Med tydliga liberala värderingar är Karin rätt person att försvara det europeiska samarbetet när det blåser kalla nationalistiska vindar. Karin har också ett stort miljöengagemang, både i sin nuvarande yrkesroll och som ordförande för nätverket Gröna Liberaler. Miljön är en avgörande framtidsfråga där EU är förutsättningen för en lösning, fortsätter Schmidt.

Karin Karlsbro är 48 år och bosatt i Stockholm. Hon är utbildad jurist och jobbar idag som hållbarhetschef inom fastighetsbranschen.

– Jag är väldigt glad och hedrad att vara föreslagen som Liberalernas toppkandidat till Europaparlamentet. Vi liberaler vacklar inte. När andra partier i Sverige klagar, säger ”lagom” eller vill backa ur gemenskapen, är vi de enda som säger tveklöst ja till mer samarbete i EU, säger Karin Karlsbro.

– Ett fördjupat EU-samarbete är nödvändigt för att lösa klimatkrisen, skapa trygghet och säkerhet och bli en stark röst i världen mot populism och ökad nationalism, avslutar Karlsbro.

I övrigt föreslår valberedningen de givna följdändringarna då Karin Karlsbro flyttas upp på listan.

Följande föreslås till listans tio första platser:

1. Karin Karlsbro, Stockholm
  2. Said Abdu, Trollhättan
  3. Maria Weimer, Sveg
  4. Allan Widman, Malmö
  5. Anders Rehnberg, Göteborg
  6. Oscar Wåglund Söderström, Stockholm
  7. Monica Lundin, Borlänge
  8. Johan Pehrson, Örebro
  9. Hadar Cars, Stockholm
  10. Maria Lundqvist-Brömster, Nordmaling

Läs valberedningens fullständiga förslag här.