Jan Björklund: Rätten till abort är hotad

Onsdag 22 maj 2019

Europa riskerar att stå inför en konservativ backlash när det gäller kvinnors rättigheter. Det är sorgliga ställningstaganden som KD:s vice partiledare Lars Adaktusson gjort mot kvinnans rätt att själv bestämma över sin egen kropp.

Adaktusson har röstat mot aborträtten 22 gånger under sina fyra år i Europaparlamentet, enligt DN idag. Inte ens Peter Lundgren (SD) har röstat emot aborträtten så många gånger. Det mest anmärkningsvärda av dessa omröstningar är att Adaktusson röstat emot en resolution som skulle skydda en tioårig flicka som blivit gravid genom en våldtäkt.

Dessutom så kräver Ebba Busch Thor nu att vårdpersonal i Sverige ska kunna vägra att utföra aborter. Det är ett märkligt krav. Kvinnans rätt att själv besluta, blir ju inget värd om vården kan vägra att utföra aborten. Om man som vårdpersonal vägrar utföra arbetsuppgifter som ingår i jobbet, får man väl byta jobb.

Det finns ett starkt abortmotstånd inom de högerkonservativa krafterna i Europa, och tyvärr är KD en del av denna strömning.

Valet på söndag är ett värderingsval. Liberaler står upp för kvinnors rätt. Ett beslut om abort är inget lätt beslut, men det är kvinnan själv som ska besluta.