Liberalerna vill ge Ukrainamiljard till civilsamhället

Torsdag 17 mars 2022

Enligt Migrationsverkets kan upp till 212 000 ukrainare söka sig till Sverige redan innan halvårsskiftet. Liberalerna ser nu tydliga behov av att vidta akuta politiska åtgärder för ett bra mottagande av ukrainare.

Nu gäller det att tänka rätt och inte i fyrkantiga stuprör. Regeringen kan inte lägga ansvaret i kris på en myndighet igen. Vi behöver ett tydligt nationellt ledarskap där såväl myndigheternas som civilsamhällets fulla kraft används på ett samordnat och klokt sätt. Särskilt de ukrainska barnen behöver få en ordnad tillvaro här i Sverige med rutiner och meningsfull sysselsättning. Om inte regeringen visar handlingskraft innan den 24:e mars kommer Liberalerna agera i riksdagen, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

Liberalerna presenterar idag en akut Ukrainaplan:

1. Inrätta en nationell Ukrainakommitté. Det behövs en samordnande nationell enhet med övergripande ansvar för att stötta kommunerna i mottagandet, en Ukrainakommitté. I kommittén ska aktörer från relevanta myndigheter och civilsamhället ingå. En uppgift blir att se till att samla relevant information för de privatpersoner som vill göra en insats.
  2. En Ukrainamiljard till civilsamhället. Lärdomen från 2015 är att civilsamhället gör ovärderliga insatser i kris. Liberalerna föreslår därför att en Ukrainamiljard ställs till förfogande för civilsamhället. Ett särskilt fokus ska vara på att barn ska få trygghet och sysselsättning i sin nya vardag genom bland annat idrottsföreningar och kulturverksamheter.
  3. Nej till Ygemans tältläger. Vi säger nej till migrationsminister Andets Ygemans idé om tältläger och vill heller inte se överfulla lägenheter i utsatta områden. För att säkerställa en jämn fördelning av ukrainska flyktingar mellan kommuner vill Liberalerna se en ny bosättningslag som även omfattar de aktuella ukrainarna.

Övriga förslag:

4. Alla ukrainare ska erbjudas vaccin och hälsokontroll

5. Snabb samhällsinformation på ukrainska

6. Identifiera och ta hand om utsatta barn

7. En deal med det lokala näringslivet

8. Ge ukrainare rätt till SFI

9. Ge ukrainska barn rätt till förskola

10. Inrätta en Ukrainaskola

Här kan du se hela pressträffen: