Följ finnarna mot Nato-familjen

Måndag 7 mars 2022

Mycket talar för att Finland börjar svänga kring Natomedlemskap. Finlands president åker mitt under Ukrainakrisen till USA. En majoritet av finländska folket vill gå med i försvarsunionen. Sverige får inte hamna på efterkälken – det är dags att söka medlemskap nu. Det skriver Liberalernas försvarspolitiska talesperson, Allan Widman på Aftonbladet debatt.

Magdalena Andersson får inte fastna i gamla partipolitiska låsningar. Socialdemokratins historiska motstånd mot Nato är inte anpassad efter en ny verklighet. Vi har sedan ett tiotal år ett aggressivt Ryssland som attackerar grannländer och hotar visionen om europeisk enighet.

Putins invasion av Ukraina är inte oväntad, men helt oförsvarbar. Nu måste Sverige och Europa samla sig kring stöd till ukrainarna och de allra mest kännbara konsekvenserna för den ryska regimen. Detta är en attack mot såväl den europeiska säkerhetsordningen, men också ett folks rätt till demokrati och frihet. Vi måste vara fullständigt glasklara att det inte är Ryssland som bestämmer över andra länders säkerhetspolitiska vägval.

Det har dröjt alldeles för länge för många att inse vilken aggressiv regim som styr i Ryssland. Liberalerna var det parti som tidigast insåg faran och har i många år försökt vända nedrustningen. Vi måste genomföra den största och snabbaste upprustningen av vårt försvar.

Använd 2 procent av BNP till försvaret redan 2024

Upprustningen av vårt försvar går hand i hand med medlemskap i den västliga försvarsalliansen. Nu är även en majoritet av det svenska folket för att bli en del av Nato. Vår säkerhet beror på våra grannar och på säkerheten inom hela det euroatlantiska området. Sverige varken bör eller kan isolera sig från omvärlden.

Media rapporterar nu att de finländska Socialdemokraterna börjat svänga i Natofrågan. Finland har mycket erfarenhet av att leva in till ett Ryssland med stormaktsambitioner. Liberalerna besökte nyligen vårt systerparti i Helsingfors (SFP) och det är tydligt att Nato står högt på agendan där.

Det är inte Putin som bestämmer vad Sverige ska göra. Vi väljer själva. Nu bör Sverige ansöka om medlemskap i försvarsalliansen Nato. Tillsammans med andra demokratier försvarar vi vår frihet och vår demokrati bäst.

Det är viktigt att också Sveriges statsminister i denna svåra stund tar samma möjligheter att upprätthålla nära förbindelser med våra närmaste partners. USA är inte bara den fria världens ledare utan också en tung aktör inom NATO.

Sverige och Finland har hållit jämna steg i det internationella samarbetet. När det kommer till ett inträde i NATO pratar man ofta om att Sverige och Finland borde agera tillsammans för att visa enighet mot Putin. Nu är det kanske mer angeläget än någonsin.

Redan i dag har vi ett tätt och nära samarbetet med Nato genom till exempel gemensamma övningar, värdlandsavtalet och svenskt deltagande i internationella insatser under Natos ledning.  Men vi kan inte ta del av de säkerhetspolitiska garantier som Natos medlemmar ger varandra.

Rysslands angrepp betyder att en ny era har inletts i Europas historia. Det är dags att Sverige på riktigt tar steg mot svenskt Natomedlemskap.

Läs debattartikeln i sin helhet här.