Världens bästa land för hbtq+-personer

Onsdag 2 augusti 2023

Under veckan pågår Stockholm Pride, Nordens största Pridefestival. Pride är ett tillfälle att fira de framgångar vi har uppnått hittills, men också att påminna om det som finns kvar att göra.

För oss liberaler är det självklart att alla ska ha lika rättigheter oavsett kön, könsidentitet eller sexuell läggning. Trots detta är det fortfarande många hbtq+-personer som inte vågar leva öppet eller utsätts för hatbrott. Det är helt oacceptabelt. Vårt mål är enkelt: Sverige ska vara det bästa landet i världen att leva i som hbtq+-person.

HBTQ+-rättigheter är mänskliga rättigheter

Liberalerna har varit drivande för varje hbtq+-reform det senaste decenniet. Vi kommer aldrig att sluta kämpa för allas rätt till kärlek och att vara den man är. Nu arbetar Liberalerna för en ny könstillhörighetslag och ett förbud mot omvändelseterapi.

Rätten till en familj

Ett efterlängtat barn, och skapandet av en familj är något alla som vill borde få uppleva. Idag ser det tyvärr inte ut så i Sverige. Vi vill att möjligheten att få skaffa barn i Sverige, exempelvis genom assisterad befruktning, adoption, embryodonation eller icke-kommersiellt värd moderskap, ska vara öppen för alla. Barn till svenska föräldrar som föds med hjälp av värdmödraskap utomlands ska ha samma rättigheter från födseln som barn födda i Sverige.

Låt kärleken vinna – i hela världen

När länder som Polen och Ungern inskränker hbtq+-personers rättigheter gäller det att vår solidaritet är starkare än någonsin. Sverige ska vara en tydlig röst för allas rätt att älska vem de vill. Vi ska driva på för att EU agerar samt öka vårt stöd till aktivister och organisationer världen över. Skyddet för hbtq+-flyktingar ska stärkas.