Homosexuella män ska få ge blod på lika villkor

Måndag 31 juli 2023

Sverige har kommit långt, men ännu finns det lagar som diskriminerar hbtqi-personer. En av dessa handlar om bloddonation.

Vi behöver fler blodgivare, men ändå finns det personer som vill donera blod som inte tillåts göra det. För att homosexuella män, i fast relation, ska få ge blod, krävs fullständig avhållsamhet från sex under ett halvår. Det gäller även om han har haft samma partner i flera år.

Det borde vara en självklarhet att blod är blod. Men så är det inte i Sverige idag. Friskt blod från män som har sex med män avvisas kategoriskt. Detta samtidigt som sjukvården behöver fler blodgivare, det pågårett krig i vårt närområde och vi rustar upp landets krisberedskap.

Regeringen tar nu ett steg som borde ha tagits för flera år sedan och ger i uppdrag till Socialstyrelsen att göra det möjligt för homosexuella män i en fast relation att ge blod – precis som alla andra. Varje person som vill ge blod ska bedömas individuellt och inte bedömas utifrån sexuell läggning.

Det skriver Liberalernas partiledare Johan Pehrson tillsammans med Ulf Kristersson och Ebba Bush i Svenska Dagbladet. Läs hela artikeln genom att klicka på den här länken.