Största stödpaketet hittills till Ukraina

Tisdag 20 februari 2024

Rysslands olagliga anfallskrig mot Ukraina fortsätter och Ukraina har ett fortsatt behov av stöd från väst för att försvara sig.

Liberalerna och samarbetspartierna presenterade därför idag det största stödpaketet till Ukraina hittills. Paketet är värt 7,1 miljarder militärt stöd, förnödenheter, sjukvårdsmateriel och sjuktransportfordon. I det militära stödet ingår Stridsfordon 90, artilleriammunition, luftvärnssystem och pansarvärnsrobotar. I paketet finns också över en miljard kronor för olika finansiella donationer till bilaterala och multilaterala projekt eller fonder för utveckling av Ukrainas försvarsförmåga.

Tillsammans med de stödpaket som tidigare har beslutats om, har Sverige detta totalt sett stöttat Ukraina med 30 miljarder kronor i militärt stöd.

Med detta visar Sverige på ett långsiktigt och starkt engagemang för Ukrainas kamp för frihet och demokrati.

Ukraina behöver vinna kriget och Ryssland förlora kriget. Vi kommer att stödja Ukraina så länge det krävs.

säger Joar Forssell, utrikespolitisk talesperson.