Robert Hannah

Riksdagsledamot

Övriga uppdrag

Talesperson för integration och social sammanhållning

Riksdagsledamot från Göteborgs kommun

Ledamot i civilutskottet

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund.

Jag är en 35-årig småbarnspappa och jurist som gjort resan från uppväxten i Göteborgsförorterna Gårdsten och Tynnered till att bli människorättsjurist och personkryssad riksdagsledamot. Jag stämmer inte riktigt in i stereotypen av hur en politiker ska vara – jag lyssnar på rap och r&b musik, klär mig hellre i jeansjacka än kostym och föredrar en science-fiction rulle över Olof Palmes memoarer.

Varför engagerade du dig politiskt?

I det Sverige där jag växte upp kände jag och mina vänner många kriminella men inga poliser eller politiker. Man är tvungen att vara Pippi Långstrump-stark för att hävda sina rättigheter i områden med förfallna hus och dåliga skolor. Där rättsstaten svikit och låtit kriminella nätverk och religiösa moralpoliser ta över. Det var den misslyckade integrationen i Sverige och att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen 2010 som gjorde mig så förbannat att jag satte drömmen om att bli diplomat åt sidan och tog steget in i det politiska livet. Jag valde liberalerna tack vare Nyamko Sabunis kamp mot hedersvåld men också Liberalernas fokus på skolfrågor.

Hur ska du bidra till göra Sverige till möjligheternas land?

Vi måste ändra synen på både de människor som tidigare har kommit till Sverige och de som i framtiden söker sig hit. Vi har haft ett omhändertagandeperspektiv av personer som till exempel lyckats fly till Sverige genom halva jordklotet. Jag vill bidra med att byta fokus  och se vilka möjligheter dessa människor har att bidra med. Samhället ska stå för möjligheter för alla genom trygga områden, drägliga levnadsförhållanden, hjälp att hitta jobb, utbildning i svenska från dag 1 och tydlighet vad gäller värderingar som till exempel jämställdhet. I utbyte måste det finnas större förväntan på människor som sökt sig till Sverige och kommer söka sig till Sverige om att bli självförsörjande, respektera svenska jämställdhet och att man ska kunna tala svenska.

Vilka är de största utmaningarna på integrationsområdet?

Hela Sverige ska leva. Det är en ödesfråga att vi lyckas överbrygga de fysiska och sociala klyftorna mellan dem som lever i utsatta områden och dem som lever i trygghetens Sverige. Över en halv miljon svenskar bor idag i vad polisen klassar som utsatta områden. Den absoluta majoriteten tillhör första eller andra generationens svenskar och/eller gruppen socialt utsatta. Medianinkomsten är 36 procent lägre än i övriga landet, fyra gånger fler får ekonomiskt bistånd och 20 procent färre har gymnasiebehörighet efter grundskolan. Andelen hyresrätter i utsatta områdena är tre gånger högre än i övriga landet. Vi måste se till att vända på utvecklingen i dessa områden så det blir trygga och attraktiva, satsa på att fler nyanlända kommer i arbete, se till att skolorna fungerar och ta fajten mot hedersförtryck och andra kvinnoförtryckande normer.

Sociala Medier

• Följ på:

Så tröttsamt. Både V och S behöver lägga ner den politiska pajkastningen. Dessa två pajkastare var INTE med och förhandlade.

Fri hyressättning i nyproduktion blev försenat för att det tog tid att komma överens om direktiven till utredningen. #bopol
...https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dEz5v/hallengrens-ilska-mot-dadgostar-sa-magstarkt-pastaende

Det är ett friskhetstecken för svensk demokrati att Vänsterpartiet inte vill bli behandlade som en dörrmatta för liberala reformer.

Det konstiga är att V ens tolererade Januariavtalet från början. Man har varit dörrmatta för liberala reformer i 3 års tid! Imponerade!

Det Vänsterpartiet och Nooshi Dadgostar sysslar med är ren och skär populism. Rena lögner om vad lagförslaget om fri hyressättning i nyproduktion innebär.

Nooshi Dadgostar ljuger för svenska folket. Förslaget om fri hyressättning i nyproduktion kommer inte påverka en enda befintlig hyresgäst. 3 miljoner hyresgäster kan sitta tryggt i sina bostäder. De kommer inte påverkas av lagförslaget om fri hyressättning.

Nooshi Dadgostar ljuger under presskonferens om att förslaget om fri hyressättning i nyproduktion saknar parlamentariskt stöd. I och med Januariavtalet så kommer S, M, C, KD, L och Mp rösta för förslaget. Det är vad jag kallar starkt parlamentariskt stöd. #bopol

Flera gånger har regeringen vägrat ge mig svar om kusinäktenskap!

Idag kräver @liberalerna att statsminister Stefan Löfven svarar om de tänker fortsätta låta klansläkten utöva hedersförtryck mot flickor och pojkar.

Vi måste stå på ungdomarna sida!

...https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vA0nBl/kusinaktenskap-starker-de-kriminella-klanerna

• 8 juni 2021

Liberalerna presenterar Förortslyftet

Idag presenterade Nyamko Sabuni tillsammans med Liberalernas integrationspolitiska talesperson, Robert Hannah, Förortslyftet- Liberalernas plan för att Sverige inte ska ha några utsatta områden 2030.…