• Vi vill ha ett demokratikrav i svensk vapenexport. Sverige ska inte sälja vapen till diktaturer.
  • Slopa sekretessen hos Inspektionen för strategiska produkter (ISP) om mottagarland och typ av krigsmateriel.
  • Upprätthåll EU:s vapenförbud mot Kina.

En frihet värd att försvara

Liberal utrikespolitik är feministisk och aktivistisk men aldrig pacifistisk. Ibland måste frihet försvaras med vapen i hand. Demokratiska länder måste kunna försvara sig för trots allt – demokrati är frihet.

FÖRSVARSEXPORT TILL ANDRA DEMOKRATIER

Sverige och andra demokratier behöver en säker försörjning av försvarsmateriel för att effektivt kunna försvara demokratin. Vi ska kunna exportera vapen till andra länder, men det är viktigt att ställa krav på respekt för mänskliga rättigheter och demokrati i köparländerna. Sverige ska inte ha vapenexport till diktaturer.

ÖKAD INSYN ÖVER SVERIGES VAPENEXPORT

Vi vill slopa sekretessen hos Inspektionen för strategiska produkter (ISP) om mottagare och typ av krigsmateriel. Sekretessen har gjort det möjligt att exportera till diktaturer utan allmänhetens eller riksdagens kännedom.