• Startjobb – fler kan få jobb och egen lön om det blir billigare och enklare att anställa.
  • Fler lärlingsplatser blir en snabbare väg in på arbetsmarknaden.
  • Ibland är frihet inte gratis. Sluta snåla på den personliga assistansen.
You've been interrogated

Ofrihetens Sverige

Det är alldeles för svårt att få sitt första jobb i Sverige, särskilt för den som nyss kom hit eller saknar utbildning. 300 000 nyanlända eller lågutbildade är fast i ett bidragsberoende och kan få gå många år i hopplös väntan på det första jobbet. Den stora klyftan i Sverige går mellan den som har ett arbete och den som inte har det. I utanförskapet växer en ny underklass fram, och här finns risk att gängkriminalitet och annan brottslighet får fäste. Det här är ofrihetens Sverige.

Vi vill öppna dörrar in på arbetsmarknaden, med hjälp av till exempel lärlingsplatser, fler enklare jobb och startjobb med lite lägre lön. Om det blir billigare och enklare att anställa dem som har svårast att få jobb idag, kan fler få sitt första jobb och klara sig själva. Och när man väl kommit in på arbetsmarknaden och får visa vad man kan, är det lättare att söka sig vidare till nästa jobb. Det är alltid bättre att få ta ansvar för sin egen försörjning än att bli beroende av bidrag.

Friheten tillbaka

Den som har en funktionsnedsättning ska också kunna styra sitt liv och leva så som andra tar för givet: Som att vända sig i sängen när man vill, bjuda hem kompisar på middag, plugga, klia sig, jobba eller ta en promenad när solen skiner. Därför är den personliga assistansen livsviktig. Ibland måste frihet få kosta. Sluta snåla på assistansen.

Så får fler människor en chans att leva självständigt. Och då blir vi fler som kan vara med och bidra till ett ännu bättre Sverige.