• Vi vill skapa ett licenssystem för spelarrangörer i Sverige.
  • Spelföretag ska vara tvungna att ta ett socialt ansvar.
  • Staten ska inte ordna lotterier.
  • Vi vill öka insatserna mot spelmissbruk.
  • Sälj Svenska Spel för att få en spelmarknad i balans.
You've been interrogated

Fri konkurrens med socialt ansvar

Vi vill att spelmarknaden ska vara reglerad och att enskilda och utländska spelarrangörer kan verka i Sverige om de följer svensk lagstiftning. Vi tror att det går att förena fri konkurrens på spelmarknaden med ett socialt ansvar för de negativa sidorna av spelande. Vi tycker att staten ska sälja Svenska spel.

Spellicenser

Liberalerna vill ha en spelmarknad, online och fysisk, som gör att konsumenterna kan spela säker. Därför vill vi ha ett licenssystem med konkurrens där hela Svenska spel liksom hästnäringen ska ingå. Licensavgifterna skulle göra att hela spelmarknaden är med och bidrar till samhällsnyttiga aktiviteter genom att avstå en del av sin vinst.

Bra kontroll

Övervakningen av spelmarknaden ska skötas av en myndighet som kontrollerar att alla tar ett konsumentansvar och uppfyller de krav som ställs. Vadslagning, kasino och poker kan också erbjudas av privata aktörer inom ett licenssystem. Idrotts- och folkrörelseintressen ska få ökad möjlighet att sälja lotter genom en effektiv och modern distribution, till exempel via Internet och tv.

Spelskatt för vård av spelmissbruk

Vi vill också ha en spelskatt som tydligt finansierar spelets negativa effekter och vård av dem som drabbas av spelmissbruk. Den ska också finansiera kontrollmyndighetens administration och övervakning av spelmarknaden. Spelskatten bör också stödja forskning om spelnäringen samt spelets effekter, positiva och negativa, på människor och samhälle.

Hästnäringen

Hästnäringen har andra förutsättningar än andra sporter men bör också ingå i samma licenssystem som den övriga spelmarknaden. Vid en avreglering av spelmarknaden måste man ta extra hänsyn till de regionala förutsättningarna för hästnäringen. Hästnäringens intressen bör ingå i både landsbygdsdepartementets och näringsdepartementets ansvar.