• Vi vill komplettera sexualbrottslagstiftningen med en samtyckesregel.
  • Alla sexualbrottslingar ska få behandling.
  • Vi vill att dömda sexualbrottslingar som har hög återfallsrisk ska få vård även efter fängelsetiden.

Ett nej är alltid ett nej

Sexualbrottslagen måste bli ännu tydligare. Vi vill att sexualbrottslagstiftningen kompletteras med en straffbestämmelse om sexuella handlingar som genomförs utan samtycke. Även den som borde ha förstått att det inte fanns samtycke ska kunna dömas.

Fler måste våga anmäla

Att utsättas för sexualbrott är en oerhörd kränkning, och många vågar inte ens anmäla vad de råkat ut för. Det är särskilt vanligt när den som har begått brottet är någon man känner. Vi vill att fler ska våga anmäla. Då måste polis och åklagare bli bättre på att utreda sexualbrott. Och stödet för brottsoffer måste förbättras.

Viktigast att sexualbrotten blir färre

Viktigast av allt är förstås att sexualbrotten blir färre. Därför vill vi prioritera det förebyggande arbetet och se till att återfallen blir så få som möjligt. Alla som döms för sexualbrott ska få behandling i fängelset, och om risken för återfall är stor, även efteråt.