• Svenskt bistånd ska vara generöst. Vi värnar enprocentsmålet.
  • Svenskt bistånd ska vara effektivt. För att biståndet ska göra så mycket nytta som möjligt ska det baseras på forskning och erfarenhet.
  • Demokrati ska vara det övergripande målet för biståndet.
  • Sverige ska särskilt vara en stark röst i frågor som är politiskt känsliga i andra biståndsgivarländer, till exempel jämställdhet, kvinnors rätt till sin kropp och sexualitet, rätten till fri, säker och laglig abort, samt HBTQ-personers rättigheter.
  • Jämställdhet ska få ännu större prioritet i biståndet.
  • Länder som år efter år fortsätter att bryta mot mänskliga rättigheter och motarbetar demokrati ska fasas ut från det bilaterala biståndet.
  • Bistånd ska gå till utbildning.

Vi accepterar aldrig fattigdom och förtryck

Liberalerna vill ha ett generöst bistånd. Vi värnar enprocentsmålet, det vill säga att biståndet är en procent av bruttonationalinkomsten, BNI.

Demokrati och frihet

Demokrati och frihet är de viktigaste verktygen för att bekämpa fattigdom och skapa utveckling. Om kvinnor i u-länder inte kan välja sina ledare blir det inga satsningar på mödravård. Om yttrandefriheten förtrycks kan folkrörelserna inte förändra attityden till AIDS. Demokrati ska vara huvudmålet för biståndet.

Inget bistånd till förtryckande regimer

Inget bistånd ska gå till regimer som systematiskt kränker mänskliga rättigheter. I dessa länder ska biståndet i stället gå till individer och organisationer som arbetar för demokratiska reformer. Stater som genomför demokratiska reformer kan belönas för detta.

Sverige ska vara en stark röst i känsliga frågor

Sverige ska som liberalt, demokratiskt land vara en särskilt stark röst i frågor som är känsliga i andra länder. Det handlar till exempel om jämställdhet, barnäktenskap, kvinnors rätt till sin kropp och sexualitet, rätten till fri, säker och laglig abort, samt HBTQ-personers rättigheter. Sverige kan bidra med både kompetensöverföring och finansiering.

EU ska stötta demokratisering

Vi vill också att EU på bred front ska använda så kallade demokratimissioner som stöttar genomförandet av fria, öppna och rättvisa val i länder som håller på att bli demokratier.