• Vi vill införa startjobb för nyanlända och ungdomar, där arbetsgivarnas kostnad för att anställa halveras genom att arbetsgivaravgiften slopas och ingångslönen är lägre.
  • Vi vill också att den särskilda löneskatten för äldre avskaffas.

Fler måste få jobba – och jobba längre

Att få ha en dröm och jobba hårt för att den ska gå i uppfyllelse, att klara sig själv och styra över sitt eget liv – det är en frihet som vi vill att fler ska få uppleva.

Startjobb för unga och nyanlända

Det är dyrt att anställa människor i Sverige. En vanlig ingångslön motsvarar i dag en total kostnad på uppemot 30 000 kronor. I ett startjobb ska inte arbetsgivaravgiften eller kollektivavtalade försäkringar behöva betalas. Det innebär att arbetsgivarnas kostnad kan halveras jämfört med en motsvarande anställning på den reguljära arbetsmarknaden. På så sätt blir det mer lönsamt att anställa unga och ny anlända.

enklare att stanna i arbetslivet

Den rödgröna regeringen har höjt löneskatten för äldre. I en tid då vi måste uppmuntra människor att arbeta längre skickar det helt fel signaler. Löneskatten slår inte heller bara mot årsrika som stannar kvar i arbetslivet som anställda, utan även mot årsrika som står beredda att starta företag. Löneskatten motverkar alltså jobb och tillväxt på två fronter. Därför föreslår Liberalerna att löneskatten för äldre slopas.