• Ju fler som jobbar och betalar avgifter till pensionssystemet, desto bättre blir pensionerna
  • Avskaffa skillnaden i skatt mellan pensioner och arbetsinkomster
  • Gör det lättare för äldre att arbeta. Du ska bestämma själv, och rätten att jobba kvar ska höjas till 71 år
  • Höj bostadsbidragen till dem som har låg pension

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

DE SOM ARBETAR BETALAR FÖR PENSIONÄRERNA NU

Sverige har ett av världens mest stabila pensionssystem. Enkelt uttryckt finansieras dagens pensioner av dem som jobbar i dag, bortsett från premiepensionen som var och en sparar till själv. Ju mer man betalar in och ju senare man går i pension, desto mer får man i pension. Medborgarna skyddas mot politiska infall och tjänar på att arbeta mer och betala in skatt.

VI SÄNKTE SKATTEN FÖR PENSIONÄRER FEM GÅNGER

Tillsammans med Alliansen sänkte vi skatten för pensionärer fem gånger under åren 2006-2014. Tillsammans med andra förstärkningar gav det en garantipensionär 1900 kronor mer i disponibel inkomst per månad 2014 jämfört med 2006. Vi vill se till att helt ta bort skatteskillnaden mellan pensioner och arbetsinkomster.

MÖJLIGHETEN ATT JOBBA LÄNGRE MÅSTE STÄRKAS

Äldre människors kunskap, kompetens och erfarenhet måste tas tillvara bättre i arbetslivet. Därför vill vi att åldersgränsen för hur länge man har rätt att vara kvar på jobbet ska höjas från 67 till 71 år. På sikt bör pensionsålder och rätten att stanna kvar i arbetslivet knytas till medellivslängdens utveckling. Den som arbetar efter 65 bör betala lägre skatt.

Höj bostadstillägget

Bostadstillägget är ett mycket viktigt stöd för pensionärer med låg pension. Vi vill höja det för stärka ekonomin för de med låga pensioner, både ersättningsnivån och taket för den högsta hyra som kan ersättas.  Det ger mer pengar i plånboken och ökar pensionärers möjlighet att flytta till en trygg och tillgänglig bostad.