Guldkronan på Skeppsholmsbron i fokus med vatten i bakgrunden.

Monarki

Vi vill behålla monarkin som den är i dag. Det betyder att kungen bara ska ha representativa uppgifter, inte någon politisk makt.

I dagens Sverige har kungen och drottningen inte någon politisk roll utan är bara symboler för vårt land. Liberalerna tycker att det systemet fungerar bra. Vi har medverkat till att monarkin i Sverige inte har någon politisk makt, och så ska det vara också i framtiden.

Den politiska makten ska vara demokratiskt uppbyggd

För oss liberaler är det självklart att den politiska makten ska vara demokratiskt uppbyggd. När liberalismen växte fram på 1600- och 1700-talen skedde det som en frihetsrörelse mot kungligt envälde.

Även i Sverige har monarkin historiskt haft stor makt. Vi liberaler gick i spetsen för att ändra detta och införa demokrati. Konflikten var hård och ledde till många politiska strider. Ett exempel var borggårdskuppen 1914, när den liberala statsministern Karl Staaff avgick i protest mot att kungen ville föra en annan försvarspolitik än regeringen. Liberalen Nils Edén blev år 1917 den första statsministern som fick kungen att respektera parlamentarism.

I början av 1970-talet gjorde partierna en politisk bred uppgörelse om monarkins framtid, den så kallade Torekov-kompromissen. Den utgår ifrån att monarkin ska få finnas kvar, men utan någon politisk funktion.

Liberalerna tycker att Torekov-kompromissen fungerar bra. Vi vill behålla dagens modell där kungahuset saknar politisk makt, utan bara är en gemensam symbol och representant för Sverige.