Förskolan

Förskolan ska vara en trygg plats för lek och lärande med det svenska språket i fokus. Liberalerna vill att förskolan ska erbjuda fler barn en pedagogisk och trygg miljö.

Inget är viktigare än en bra start. Det ger alla barn större chans att lyckas i livet och utjämnar livschanser mellan barn med olika bakgrund. Förskolans betydelse för barns utveckling är därför central. Av det skälet vill Liberalerna säkerställa att fler barn får bättre möjligheter och förutsättningar att delta i förskolans pedagogiska verksamhet.

En bra förskola för en bra start i livet

Grunden till barns senare läsvanor läggs redan innan de börjar skolan. Detta betyder särskilt mycket för barn till utrikesfödda. Deras språkutveckling går snabbare och de klarar grundskolan bättre om de går i förskolan. Liberalerna vill även att alla förskolegrupper ska ledas av en högskoleutbildad förskollärare, som i sin tur ska ha det pedagogiska ansvaret.

Alla föräldrar ska ha rätt att välja förskola för sina barn finansierad med en förskolepeng som följer barnet till den förskola som väljs. För att underlätta valet ska kommunen administrera en gemensam kö och ge god information om förskolorna i kommunen på flera språk.

Barn som gått i förskolan har lättare att sedan klara skolan. Förskolan är bra för alla barn, men fyller en särskild roll för barn med utländsk bakgrund som inte har svenska som modersmål. Vi vill stärka förskolans uppdrag att lära barnen det svenska språket. Vi vill även genomföra kartläggningar av alla barns ordförråd, med särskilt fokus på utsatta områden. Vi vill att fler nyanlända barn och barn till nyanlända ska få gå i förskolan för att få träna svenska.

Om barnen ska lära sig svenska i förskolan, så är det helt avgörande att alla i den pedagogiska personalen behärskar svenska väl. Vi vill införa språkkrav för all personal och höja antagningskraven till förskollärarutbildningen, så att det krävs minst betyget C för att kunna utbilda sig till förskollärare.