• Reformera FN. Diktaturer ska inte kunna blockera insatser och åtgärder vid mänskliga tragedier och naturkatastrofer.
  • Ge mellanstatliga regionala organisationer större möjlighet att förhindra folkmord då FN:s säkerhetsråd är lamslaget.
  • Inför ett demokratikrav för medlemskap i FN:s råd för mänskliga rättigheter.
  • Vi vill stärka Internationella brottmålsdomstolens roll för att åtala i brott mot mänskliga rättigheter.

Sverige ska vara en aktiv medlem i FN

FN har en särställning som den viktigaste globala aktören för fred och säkerhet, konfliktlösning och internationell samverkan. Samarbete över gränserna är en viktig hörnsten för liberal utrikespolitik. Sverige har länge stött en fredlig konfliktlösning och fattigdomsbekämpning genom Förenta Nationerna.

Ett handlingskraftigt och trovärdigt FN

FN:s roll försvåras allvarligt av dålig effektivitet och motsättningar mellan demokratier och diktaturer. Vi tycker att FN-stadgan ska ändras och att det ska införas ett demokratikrav för medlemskap i FN:s råd för mänskliga rättigheter. Det är inte rimligt att länder vars uppgift är att granska mänskliga rättigheter själva bryter mot dem.

Reformera Förenta nationerna

FN:s säkerhetsråd måste reformeras. FN har inte kunnat agera vid mänskliga katastrofer som vid folkmorden på Balkan och i Rwanda. Säkerhetsrådet har inte kunnat ingripa tillräckligt tidigt och tydligt i Syrienkonflikten. Om inga förändringar görs, är risken stor att vissa länder fortsätter att sätta käppar i hjulen för FN:s arbete, i stället för att underlätta ett snabbt agerande.