Ledsen och rädd ung flicka. Svartvitt motiv.

Diskriminering

Alla människor har rätt att bli bemötta som individer och bli bedömda efter sina egna meriter. Vi kan aldrig acceptera diskriminering i någon form.

Diskriminering går emot hela vår ideologi. Som liberaler vet vi att människor är komplexa och unika. Att bli illa bemött för sitt kön, ålder, sexuella läggning, funktionsvariation eller annan diskrimineringsgrund är att frånta någon en del av deras mänsklighet. Diskriminering kan aldrig accepteras, varken i krogkön eller på arbetsmarknaden.

Hela samhället förlorar på diskriminering

När någon diskrimineras drabbas inte bara den personen hårt, utan hela samhället. Vi går miste om att de mest kompetenta anställs och att de mest utsatta får hjälp.

Skolor och arbetsgivare har ett stort ansvar. Det ska inte krävas ett metoo-upprop för att påtala problem – vi måste göra det enklare att tipsa och göra anmälningar om diskriminering, trakasserier och andra missförhållanden. Den som vågar anmäla ska också kunna vara trygg att det vid behov kan hanteras anonymt.

Våra gemensamma resurser ska inte stötta diskriminering. En förening som tar emot skattepengar ska direkt sluta få pengar om diskriminering uppdagas. Därtill har dagens diskrimineringslag funnits i snart tio år, utan att utvärderas. Vi vet inte huruvida den faktiskt är effektiv för att hjälpa utsatta. Det är dags att Utreda lagstiftningens effektivitet.

Studier visar att en person med ett arabiskklingande namn har hälften så stor chans att få komma på en arbetsintervju. Den som drabbas av negativ särbehandling ska kunna få hjälp att få upprättelse till exempel av Diskrimineringsombudsmannen. Det ska kosta att diskriminera.