• Det behövs ett starkt skydd mot diskriminering, både i Sverige och i EU
  • Den som drabbas av diskriminering ska kunna få hjälp att få upprättelse
  • Det ska kosta att diskriminera
  • Arbetsgivare ska arbeta aktivt för att motverka all diskriminering

Diskriminering kan aldrig accepteras

Varje människa har rätt att bli bemötta som unika individer och bedömda efter sina egna meriter. Ingen ska behöva hållas tillbaka av fördomar och förutfattade meningar. Diskriminering kan aldrig accepteras, varken i krogkön eller på arbetsmarknaden.

Liberalerna driver på

Liberalerna har drivit på för starkare skydd för individer mot diskriminering. När vi var med i Alliansregeringen såg vi till att förbättra diskrimineringsskyddet och införde Sveriges första sammanhållna diskrimineringslag. Vi skärpte reglerna för att bekämpa åldersdiskriminering och såg till att bristande tillgänglighet började räknas som diskriminering. Den nuvarande diskrimineringslagen har snart funnits i tio år och det behövs nu en utvärdering av lagen för att se om fler människor har kunnat hävda sin rätt.

Det ska kosta att diskriminera

Den som drabbas av negativ särbehandling ska kunna få hjälp att få upprättelse till exempel av Diskrimineringsombudsmannen. Det ska kosta att diskriminera. Vi har därför drivit på för höjda ersättningsnivåer.

Aktivt arbete behövs

Skolor och arbetsgivare har ett stort ansvar. Vi har varit med om att återinföra krav på årliga lönekartläggningar för att motverka ojämställda löner. Vi har också tagit fram förslag om aktiva åtgärder mot all slags diskriminering. Dessa förslag har nu blivit verklighet.