• Vi vill införa inträdesjobb för nyanlända och ungdomar, där arbetsgivarnas kostnad för att anställa halveras genom att arbetsgivaravgiften slopas och ingångslönen är lägre
  • Vi vill avskaffa den särskilda löneskatten för äldre

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

FLER MÅSTE FÅ JOBBA

Att få ha en dröm och jobba hårt för att den ska gå i uppfyllelse, att klara sig själv och styra över sitt eget liv – det är en frihet som vi vill att fler ska få uppleva.

INTRÄDESJOBB FÖR UNGA OCH NYANLÄNDA

Det är dyrt att anställa människor i Sverige. I ett inträdesjobb ska inte arbetsgivare betala kollektivavtalade försäkringar eller arbetsgivaravgift. Det innebär att arbetsgivarnas kostnad kan halveras jämfört med en motsvarande anställning på den reguljära arbetsmarknaden. På så sätt blir det mer lönsamt att anställa unga och ny anlända. Under 2018-2020 vill vi i Liberalerna satsa 2,17 miljarder kronor på inträdesjobb för nyanlända och ungdomar.

ENKLARE ATT STANNA I ARBETSLIVET

Den rödgröna regeringen har höjt löneskatten för äldre. I en tid då vi måste uppmuntra människor att arbeta längre skickar det helt fel signaler. Löneskatten slår inte heller bara mot årsrika som stannar kvar i arbetslivet som anställda, utan även mot årsrika som står beredda att starta företag. Löneskatten motverkar alltså jobb och tillväxt på två fronter. Därför föreslår Liberalerna att löneskatten för äldre slopas.