Nato

Tillsammans med andra är vi tryggare. Liberalerna har arbetat för ett svenskt Natomedlemskap långt före andra partier. Vi välkomnar att det arbetet givit frukt och att Sverige nu är en fullvärdig medlem i alliansen.

I dag skapas trygghet i allianser, inte i allianslöshet. Sveriges säkerhet hänger på stabila samarbeten mellan länderna i Europa och Nordamerika, och det sker inom ramen för Nato och EU. Att delta i båda dessa samarbeten gör Sverige tryggare. Ensam är inte stark, bara ensam.

SVERIGE SKA VARA  AKTIVT, SOLIDARISKT OCH AMBITIÖST

För oss liberaler är det självklart att Sveriges säkerhet tryggas bäst i samarbete med andra länder. Därför var Liberalerna det första riksdagspartiet som sade ja till svenskt Natomedlemskap.

Säkerhetsläget i Östersjöområdet har försämrats markant under de senaste åren. Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina visar än en gång att Ryssland ställer sig utanför den europeiska säkerhetsordningen. Georgienkriget 2008 och den olagliga annekteringen av Krim sedan 2014 är två andra exempel.

Sverige ska vara en aktiv, solidarisk och ambitiös allierad i Nato som tar ansvar för vår egen och andras säkerhet. Det svenska medlemskapet är utan förbehåll. Det gör våra försvarssamarbeten djupare och förmågan till avskräckning mot en angripare större. Sverige ska som minst leva upp till Natos riktmärke om försvarsanslag om 2 procent av BNP.

Med Natomedlemskapet stärks Sveriges säkerhet genom försvarsgarantierna. Samtidigt kommer Sverige och svenska förmågor i sin tur att göra viktiga bidrag till säkerheten för våra allierade.

Läs mer här