• Liberalerna vill bilda en ny alliansregering efter valet 2018.
  • En röst på Liberalerna bidrar till att göra alliansen till det största blocket i riksdagen.
  • Det är uteslutet för Liberalerna att samarbeta med Sverigedemokraterna.

Vi använder din adress enbart för att skicka information om Liberalerna. Läs mer här.

Genom alliansen kan vi göra Sverige liberalare

Liberalerna har ett framgångsrikt samarbete med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna inom ramen för alliansen. I många frågor drar allianspartierna åt samma håll, men det finns också viktiga frågor där vi tycker olika. Därför spelar det stor roll vilket alliansparti du röstar på. Under alliansregeringen 2006–2014 åstadkom vi många liberala förändringar, men mycket mer behöver göras. Därför siktar vi på att bilda en ny alliansregering med ett starkare liberalt parti efter valet 2018.

Alliansen är Liberalernas regeringsalternativ

Väljarna har rätt att få besked om hur partierna står i frågan om vilken regering som ska bildas efter ett val. Liberalerna är det enda parti som har deltagit i alla borgerliga regeringar sedan efterkrigstiden. För oss är det naturligt att det bästa regeringsalternativet är en alliansregering som samlar fler mandat än de rödgröna. En röst på Liberalerna hjälper till att göra det möjligt.

Ingen ny decemberöverenskommelse

Decemberöverenskommelsen 2014 tillkom i en situation av tillfälligt parlamentariskt kaos. Den kan inte i längden tjäna som rättesnöre för hur vårt land ska styras. Överenskommelsen gav Vänsterpartiet ett orimligt stort inflytande, vilket har drivit politiken i Sverige kraftigt åt vänster. Decemberöverenskommelsen ska inte återupprepas.

Nej till samarbete med Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är inte vilket parti som helst. Det är ett parti med rötter i den nazistiska och rasistiska miljön och har fortfarande ena foten kvar i den rasistiska myllan. Sverigedemokraterna utpekar själva liberalismen och socialliberalismen som sin fiende. Därför kommer Liberalerna aldrig att medverka till att ge Sverigedemokraterna makt över regeringspolitiken.