Syrien – kriget och framtiden

Torsdag 22 oktober 2015

Nubiska rummet, Riksgatan 2

Liberalernas förnyelsegrupp i utrikesfrågor inbjuder folkpartimedlemmar med vänner till seminarium om:

Torsdagen den 22 oktober 18.00–19.30 Nubiska rummet, Riksgatan 2

Förhoppningarna om att protesterna under den arabiska våren 2011 skulle leda till en demokratisk utveckling i Syrien infriades aldrig. Krav på demokratiska reformer möttes med våld från den brutala Assad-regimens sida. Sedan dess har ett blodigt krig rasat med 250 000 döda, där Assad-regimen använder kemvapen och tunnelbomber mot befolkningen. Samtidigt begår IS fruktansvärda övergrepp. Småflickor säljs som sexslavar, journalister blir halshuggna, hela folkgrupper mördas och fördrivs från sina hem. I Syrien och Irak begås dagligen vidriga brott mot mänskligheten. Det allvarliga läget har tvingat miljontals människor från sina hem. Kriget och övergreppen måste upphöra.

Talare: Alexander Atarodi, Nordafrika/Mellanösternexpert, f.d. forskare FOI, nu sakkunnig regeringskansliet.

Värd: Birgitta Ohlsson, Utrikestalesperson, riksdagsledamot och ordförande för Liberalernas utrikes/EU/bistånd- och försvarsförnyelsegrupp.

Även flera av medlemmarna i Liberalernas förnyelsegrupp kommer att delta så det är god chans att framföra synpunkter i andra utrikes/EU/försvar/biståndsfrågor.

Anmälan till [email protected]

PS: Glöm inte att sprida denna enkät om kriget i Syrien i och utanför era nätverk i Liberalerna:  https://fp.insurvey.se/205be03ae920cc DS