Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för all liberal politik.

You've been interrogated

Läs mitt nyhetsbrev

Vill du veta mer om svensk politik och vad Liberalerna tycker? Fyll i din e-postadress här, så får du mitt nyhetsbrev ett par gånger i månaden.

eller Bli medlem direkt

Vad söker du?

Vad vill Liberalerna, hur ser vi ut och hur fungerar vårt parti?
Här hittar du några av svaren.

Från Folkpartiet till Liberalerna

• Vi är Sveriges liberala parti – det hörs på namnet. Läs mer här om liberalismen.
  • Partiledare är sedan 2007 Jan Björklund.
  • Liberalerna (L) hette först Folkpartiet. Partiet bildades 1934 under namnet Folkpartiet genom en sammanslagning av riksdagspartierna Sveriges liberala parti och Frisinnade folkpartiet.
  • Från 1990 och 25 år framåt hette vi Folkpartiet Liberalerna. 2015 bestämde vi oss för att helt enkelt heta det vi är – Liberalerna.
  • Sedan 2004 samarbetar Liberalerna med Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet inom den borgerliga Alliansen.

Liberalernas landsmöten

Landsmötet är Liberalernas högste beslutande organ, som samlas vartannat år och fattar beslut om partiets politik och ekonomi och väljer partistyrelse och partiledare. Här hittar du landsmöteshandlingar och beslutsprotokoll. I landsmöteshandligarna ingår till exempel bokslut, verksamhetsberättelse motioner och motionssvar.

2015 protokoll
2015 handlingar
2013 protokoll
2013 handlingar
2011 protokoll
2011 handlingar
2009 protokoll
2009 handlingar
2007 protokoll
2007 handlingar
2005 protokoll
2003 protokoll

Intäkter och finansiering

I en demokrati är det viktigt att partierna är öppna med sin finansiering. Därför har sju partier (M, FP, C, KD, S, V, MP) gemensamt enats om hur vi ska presentera intäkterna för den centrala partiverksamheten. Här hittar du Liberalernas intäktsredovisningar:

Läs mer om alla partiers intäkter här.

Vår blomma

Flera svenska partier har en blomma. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även det liberala partiets märke. Den enkla men vackra blomman sprider sig längs åkermark och dikesrenar över hela Sverige när sommaren är som vackrast. Blåklinten liknar ingen annan svensk växt, den kan växa sig meterhög och varje enskild blomma har ett alldeles eget utseende. Det är verkligen inte konstigt att vi liberaler är stolta över vår bakgrund, vår ideologi och vår blomma.

Här hittar du kontaktuppgifter till Liberalernas partistyrelse, riksdagsledamöter, EU-parlamentariker och personal.
Vår presstjänst nås alltid på 070-854 90 20 (ej sms)
Under Politik A-Ö du liberala svar på många olika frågor
Liberalerna finns i hela Sverige. Högst upp på sidan  kan du hitta Liberalerna där du bor.