Från Folkpartiet till Liberalerna

Liberalerna (L) hette först Folkpartiet. Partiet bildades 1934 under namnet Folkpartiet genom en sammanslagning av riksdagspartierna Sveriges liberala parti och Frisinnade folkpartiet.

Från 1990 och 25 år framåt hette vi Folkpartiet Liberalerna. 2015 bestämde vi oss för att helt enkelt heta det vi är – Liberalerna.

Vi är Sveriges liberala parti – det hörs på namnet. Läs mer här om liberalismen.

Partiledare är sedan 2007 Jan Björklund.

Sedan 2004 ingår Liberalerna tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i den borgerliga Alliansen.

Liberalernas landsmöten

Landsmötet är Liberalernas högste beslutande organ, som samlas vartannat år och fattar beslut om partiets politik och ekonomi och väljer partistyrelse och partiledare. Här hittar du landsmöteshandlingar och beslutsprotokoll. I landsmöteshandligarna ingår till exempel bokslut, verksamhetsberättelse motioner och motionssvar.

2015 protokoll

2015 handlingar

2013 protokoll

2013 handlingar

2011 protokoll

2011 handlingar

2009 protokoll

2009 handlingar

2007 protokoll

2007 handlingar

2005 protokoll

2003 protokoll

Intäkter och finansiering

I en demokrati är det viktigt att partierna är öppna med sin finansiering.  Därför har sju partier (M, FP, C, KD, S, V, MP) gemensamt enats om hur vi ska presentera intäkterna för den centrala partiverksamheten. Här hittar du Liberalernas intäktsredovisningar:

Läs mer om alla partiers intäkter här.

Vår blomma

Lib_blaklint20

Flera svenska partier har en blomma. Blåklinten var symbol för rösträttsrörelsen, och blev därför även det liberala partiets märke. Den enkla men vackra blomman sprider sig längs åkermark och dikesrenar över hela Sverige när sommaren är som vackrast. Blåklinten liknar ingen annan svensk växt, den kan växa sig meterhög och varje enskild blomma har ett alldeles eget utseende. Det är verkligen inte konstigt att vi liberaler är stolta över vår bakgrund, vår ideologi och vår blomma.

Här hittar du kontaktuppgifter till Liberalernas partistyrelse, riksdagsledamöter, EU-parlamentariker och personal.

Vår presstjänst nås alltid på 070-854 90 20 (ej sms)

Under Politik A-Ö du liberala svar på många olika frågor

Liberalerna finns i hela Sverige.
Använd listan längst ned på sidan för att hitta liberala svar där du bor. Där väljer du ditt län, för att sedan kunna hitta din kommun i nästa steg.

Sverige behöver fler liberaler!