Liberalerna

De två saker som är viktigast för Liberalerna i valet 2018 är:
Skolan: Om man får gå i skolan och lära sig kan man få jobba med det man vill.
Integration: Nya svenskar ska kunna lära sig svenska och få jobb.

Frihet

Frihet är viktigt för Liberalerna. Alla människor ska få bestämma över sig själva.

Men det är inte samma sak som att alla får göra som de vill.
Alla måste följa samma regler.

Några av reglerna är:

  • Yttrandefrihet: Alla ska få säga och skriva det de vill.
  • Skolplikt: Alla ska gå i skolan.
  • Samarbete: Alla ska jobba och betala skatt så att vi har råd med
    till exempel skolor och sjukhus.

Skola och integration är de viktigaste frågorna för Liberalerna i valet.

Skolan

Liberalerna tycker inte att skolan i Sverige fungerar bra.

Så här tycker Liberalerna att det ska vara i skolan:

  • Lärarna ska hjälpa eleverna mer i skolan.
  • Alla elever ska gå tio år i skolan.
  • Elever som behöver gå i skolan ännu längre ska få göra det.
  • Det ska vara lugnt i klassrummen.
  • Det ska inte vara för många elever i klassrummen.
  • Det ska vara lätt för elever att gå om en årskurs om de behöver.
  • Eleverna ska inte få ha sina mobiltelefoner i klassrummet.
  • Lärarna ska få mer i lön.
  • Lärarna ska kunna få bättre och bättre jobb inom skolan.
  • Lärarnas utbildning ska bli bättre.

Integration

Integration betyder att de som kommer till Sverige ska kunna vara med i samhället.

Liberalerna tycker att det är bra att det kommer invandrare till Sverige.

Det här tycker Liberalerna att Sverige ska göra för invandrarna:

  • Ge invandrare chans att lära sig svenska. Invandrare ska få lära sig svenska samtidigt som de jobbar eller tar hand om sina barn.
  • Ge invandrare chans att jobba. Det ska finnas inträdesjobb – enkla jobb med lite lägre lön.
  • Visa att Sverige är ett jämställt land. I ett jämställt land har män och kvinnor rätt att göra samma saker.
  • Visa att män inte får bestämma över kvinnor i Sverige. I vissa länder finns det hedersförtryck. Det kan vara att en pappa bestämmer vem hans dotter får träffa. Ibland leder det till våld. Det måste vara hårda straff för hedersförtryck.
  • Se till att förorten är trygg att bo i. Det ska inte finnas kriminella gäng. Ungdomar ska få hjälp att inte gå med i gäng. Det ska finnas många poliser i förorten.

Liberalerna tycker också:

  • Att EU är bra. Sverige ska vara med i EU för att kunna samarbeta med andra länder. Samarbetet ska handla om klimatet, brottslighet och flyktingar.
  • Att människor som har funktions-hinder – till exempel sitter i rullstol eller inte kan se – har rätt till hjälp.
  • Att skatterna ska sänkas. Det ska löna sig att driva företag, jobba eller gå i skolan.
  • Att äldre ska få jobba så länge de vill. Sen ska de få välja hur de vill bo.

Korta fakta om Liberalerna

  • Liberalerna hette Folkpartiet förut.
  • Liberalerna tillhör Alliansen. De andra partierna i Alliansen är Moderaterna (M), Centerpartiet (C) och Kristdemokraterna (KD). Partierna i Alliansen är överens i många frågor.
  • Liberalerna kommer inte att vara med i en regering som samarbetar med Sverige­demokraterna (SD).
  • Liberalernas ledare heter Jan Björklund. Han bor i Bromma med sin fru och två söner. Jan Björklund tycker att det viktigaste för Sverige är att skolan är bra.

Andra språk

Vill du läsa om Liberalerna på ett annat språk? Klicka på den här knappen.