Se alla
Person löser korsord i soffan medan hen avnjuter ett glas Aperol Spritz

På lätt svenska

Här kan du läsa på lätt svenska mer om vad Liberalerna vill.

 

Liberalerna – för friheten, skolan och integrationen

Liberalism betyder frihet.
Du ska ha frihet att leva ditt liv
på det sätt som du vill leva.
Ditt kön, var du kommer från
eller vem du blir kär i
ska inte påverka din frihet.

För oss är det viktigt att arbeta för
allas rätt till frihet och trygghet.
Vi vill också sänka skatten
så att du får mer frihet
att använda dina pengar som du vill.

Liberalerna kommer alltid
att försvara friheten och yttrandefriheten.
Alla har rätt att säga vad de vill
och vad de tycker.
Vi kommer också alltid
att arbeta för bra utbildning
och att våra lagar gör vårt samhälle tryggt.

Det är frihet för Liberalerna.

Utbildning och integration

Utbildning är en fråga om frihet.
De som ska ta hand om vårt land i framtiden
finns i skolan idag.
Därför tycker vi att skolan är mycket viktig.

Liberalerna är också det parti i Sverige
som arbetar för integration.
Idag bor en halv miljon människor
i områden med stora problem.
De är utanför i vårt samhälle.

Vi har en plan för hur Sverige
ska stoppa problemen i dessa områden:

  • Skolorna i de här områdena måste bli bättre.
    Det ska vara god ordning i klassrummet.
  • Personer som kommer till Sverige
    måste få bra utbildning i svenska språket.
  • Skatterna ska bli lägre för de som arbetar.
  • Fler jobb.

Liberalernas partiledare är Johan Pehrson.
Han är 54 år och kommer från Örebro.
Johan är pappa till fyra barn,
han är utbildad jurist och har haft ett företag.

Johan arbetar med politik för att han älskar Sverige
och han tror på en förändring.

Läs mer om liberal politik här