Tina Acketoft (L) och Karin Karlsbro (L) kommenterar EU-kommissionens ordförandes State of the Union-tal

Onsdag 16 september 2020

Tina Acketoft (L), ledamot i EU-nämnden och Karin Karlsbro (L), Europaparlamentariker, kommenterar det State of the Union-tal som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen hållit i EU-parlamentet idag. I talet, som var von der Leyens första linjetal som kommissionens ordförande, stakades riktningen ut för kommissionens arbete under kommande år.

Glädjande att von der Leyen lade stor tyngd vid värderingar, klimatet och behovet av ett fördjupat EU-samarbete. Jag önskar dock att von der Leyen hade varit tydligare om sanktioner mot länder som inte följer rättsstatens principer. Det är också helt centralt att kommissionen håller vad den lovar och inte lägger fram några förslag om bindande minimilöner. Den svenska kollektivavtalsmodellen ska fredas, säger Tina Acketoft

Bra att von der Leyen tog upp EU-länder som kränker rättsstatens principer, men EU måste gå vidare med åtgärder och strypa EU-stöd till dessa länder, det sade hon inget om. Tydliga besked om sanktioner mot Belarus lyste också med sin frånvaro, där är det bråttom för EU att agera, säger Karin Karlsbro