Stefan Löfven måste ta avstånd från LO

Onsdag 3 juni 2015

Erik Ullenhag, Liberalernas ekonomisk-politiska talesperson, kommenterar LO:s rapport ”Vägen till full sysselsättning och rättvisare löner”.

– Den enda ideutveckling som nu verkar ske inom socialdemokratin är hur vi ska kunna spendera pengar vi inte har; det ska lånas till infrastrukturbudgeten, om det inte räcker ska det lånas av pensionspengarna och nu ska det enligt LO lånas 130 miljarder till bara för att vi kan. LO vill till och med att det ska införas ett tillfälligt underskottsmål för de offentliga finanserna.

– Ett Sverige med de 3 procent i underskott som LO föreslår innebär att Sverige skulle bryta mot det medelfristiga budgetmål som finns i EU:s tillväxt och stabilitetspakt. Det tycker inte jag vi ska göra och, hoppas jag, regeringen inte heller tycker vi ska göra.

– Stefan Löfven måste ta avstånd från LO. Vi ska inte låna 130 miljarder, vi ska inte ha ett underskottsmål och vi ska inte bryta mot de mål som finns i tillväxt och stabilitetspakten.