Resurser saknas för att fälla terrorister.

Lördag 4 juli 2015

Ska rättsväsendet kunna åtala och lagföra fler, med befintlig terroristlag som Alliansen skärpte, krävs större resurser till Säkerhetspolisen och Åklagarmyndighetens riksenhet för säkerhetsmål. Det är dags att regeringen prioriterar detta, skriver Roger Haddad (FP).

Inrikesminister Anders Ygeman är dåligt påläst när han påstår att Alliansen inte gjort något mot terrorism. Innan vi sommaren 2014 utsåg Mona Sahlin till nationell samordnare mot extremism beställde Alliansen ett underlag av Säkerhetspolisen kring våldsbejakande islamistisk extremism. Drygt 200 personer ansågs vara anhängare. Analysen landade i att dessa inte utgör ett hot mot vår demokrati. Fram till 2012 hade 70 personer rest till Syrien och Irak för att ansluta sig till terrororganisationer. Säkerhetspolisens besked till oss i Rikspolisstyrelsens styrelse var att man hade detta under kontroll. Men dagarna innan rapporten överlämnades i december 2010 upplevde Sverige sin första självmordsbombare. Vår underrättelsetjänst hade inte information om denna terrorist, eftersom han under flera år bodde och radikaliserades utomlands. Detta visar att vi aldrig kan garantera att inget inträffar, men vi måste göra mer för att samhället, skolan, polis och säkerhetspolis långt innan hinner stoppa och förhindra radikalisering.

En strategi mot terrorism beslutades 2012 i riksdagen, att regeringen nu reviderar denna är naturligt. Läget och de hemska attentaten i vårt geografiska närområde kräver skarpare instrument. Det är däremot fel när inrikesministern påstår att det inte är kriminaliserat idag att finansiera eller rekrytera till terrorism. Nyligen besvarade ministern min interpellation enligt följande: ”I svensk rätt finns ett särskilt straffansvar för terroristbrott, liksom för försök, förberedelse och stämpling till sådana brott. Även offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott är kriminaliserat”. Problemet är att nästan ingen dömts, med undantag ett fall 2005.

Att kriminalisera terrorresor är nödvändigt, så också deltagande i strid för en terroristorganisation. I regeringens direktiv står det att man ska analysera behovet. Vi kräver att uppdraget förtydligas, dels kring stridande, dels kring möjligheten att dra in svenska pass. Ska rättsväsendet kunna åtala och lagföra fler, med befintlig terroristlag som Alliansen skärpte, krävs större resurser till Säkerhetspolisen och Åklagarmyndighetens riksenhet för säkerhetsmål.

Idag verkar endast tre specialåklagare. Detta är sårbart och utgör en tuff belastning på denna lilla enhet, inte minst nu när minst 300 personer rest i terrorns namn, varav 100 kommit tillbaka. Med de kommande lagarna kan fler stoppas och lagföras. Men redan med dagens terrorlag skulle fler kunna åtalas och lagföras. Detta kräver bättre signalspaning och tekniska möjligheter för underrättelsetjänsten. Det är orimligt att tre åklagare ska hantera allt detta. Vi lyfte nyligen detta i en riksdagsinterpellation, men inrikesministern gav inga besked, endast att han litar på att myndigheten klarar detta. Det är dags för regeringen att prioritera upp åklagarresurserna om vi ska lyckas få fler fällda för dessa avskyvärda brott.

Roger Haddad (fp)
Riksdagsledamot i Justitieutskottet, Rättspolitisk talesperson

Läs hela artikeln på expressen.se