Minska utsläppen – elektrifiera våra vägar

Lördag 7 september 2019

Under nästa år tillsätts en statlig elektrifieringskommission för att påskynda elektrifieringen av transportsektorn. Elektrifieringskomissionen tillsätts på initiativ av Liberalerna och ingår i den kommande budgetmotionen som förhandlas mellan L, C och regeringspartierna.

Elektrifieringskommissionen ska bidra till att påskynda investeringar i elvägar, och laddinfrastruktur för till exempel ellastbilar. Kommissionen får ett anslag på fem miljoner kronor per år, och dess arbete kommer att bli en viktig del i Sveriges infrastrukturpolitik.

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni lyfte frågan om elektrifieringskommission tidigare i år.I veckan skrev Scanias och Volvos vd:ar tillsammans med Fossilfritt Sverige i Dagens Industri att företagen är beredda att investera miljardbelopp. Elektrifieringskommission behövs för att det nödvändiga arbetet ska ta fart.

Med teknik och innovationer kan vi nå nettonollutsläpp 2045 och ta viktiga steg mot ett fossilfritt Sverige.